„A kormány a munkaerő áramlását biztosító közösségi közlekedést a gazdasági fejlődés motorjaként, a vidék lakosságmegtartó képességének kulcstényezőjeként kezeli” – mondta Fónagy János, a nemzeti vagyonért felelős tárca nélküli miniszter parlamenti államtitkára a XII. Határok Nélküli Partnerség című konferencián, 2018. október 4-én, Salgótarjánban.
A kötött pályás és nem kötött pályás helyközi közösségi közlekedés menetrendi szintű összehangolásáért felelős miniszterelnöki biztos kitért arra, hogy a hálózati és menetrendi összehangolás állandó, folyamatos munkát jelent a szolgáltatások mindenkori megrendelője számára, hiszen egy százakat foglalkoztató új gyár létesítése alapjaiban rajzolhatja át egy egész település, térség utazási igényeit.
Fónagy János elmondta: „Meg kell küzdenünk számos megörökölt, ha úgy tetszik, történelmi adottsággal is: pl. városaink többségében az autóbusz-állomások a központban, a vasútállomások pedig a városszélen vannak, ezeket rendszerint helyi járatok kötik össze jól-rosszul.”
A hazai közösségi közlekedés aktuális helyzetével kapcsolatban kiemelte, hogy az elsősorban az ún. hivatásforgalom (munkába, iskolába járás) kiszolgálására van tervezve. Ugyanakkor jelentős infrastruktúrapótló szerepet tölt be azzal, hogy a kisebb településeken élők számára hozzáférést biztosít a járásközpontokban, közeli városokban működő közszolgáltatásokhoz, okmányhivatalokhoz, az egészségügyi és kulturális intézményekhez.
A parlamenti államtitkár hozzátette: „Az elmúlt években nemcsak a csődhelyzetből rángattuk ki a vasúti és autóbuszos szolgáltatókat, hanem öles léptekkel haladtunk előre szervezeti struktúrájuk észszerűsítésében is. A MÁV-Csoport a 2010-es kezdetekhez képest 42 helyett mindent egybevetve mindössze kilenc tagvállalatból áll, a nemzeti vasúttársaság korábban 300 milliárd forint csúcsértéket elért adósságállományát az idei év végére 40 milliárd forintra szoríthatjuk vissza. A Volán-társaságok regionális összevonásával 24 helyett ma hét közúti közösségi közlekedési társaság működik Magyarországon” – hangsúlyozta Fónagy János.