Befejeződött a 30-as számú vasútvonal Lepsény–Szántód-Kőröshegy közötti szakaszának teljes körű korszerűsítése.

Az átadó ünnepségen Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta, hogy a fejlesztés jövő tavasszal újabb 53 kilométeren tovább folytatódik Balatonszentgyörgyig.

A legutóbbi pályakorszerűsítés csaknem 50 éve történt, azóta a pálya állapota annyira leromlott, hogy jelentős hosszban csak 60 kilométer/órás sebességgel lehetett közlekedni.

Tasó László: a fejlesztés jövőre újabb 53 kilométeren tovább folytatódik Balatonszentgyörgyig Fotó: Karancsi Zsolt/NIF Zrt.

A fejlesztésnek köszönhetően 2015 nyarától újra 100 kilométer/órával haladhatnak a vonatok Lepsény és Szántód–Kőröshegy állomások között. A 32 kilométeres szakaszon a teljes pályafelújítás befejeződött, a menetrend szerinti forgalom az átépített meglévő és a Siófok utáni új második vágányon is megindult.

A fejlesztés során új magasperonokat és esőbeállókat építettek Balatonaliga, Szabadisóstó, Zamárdi-felső állomásokon, Balatonvilágos, Szabadifürdő, Balatonszéplak felső, Balatonszéplak alsó és Zamárdi megállóhelyeken.

A siófoki Vitorlás utcánál kiépített különszintű csomóponttal megszűnhetnek a nyári forgalmi dugók. A Zamárdi városközpontjában lévő, a szántódi révhez vezető út átjáróját új helyen, a Honvéd utca vonalában építették meg. Itt áthelyezték a megállóhelyi peront is, így az utasok már kényelmesen várakozhatnak. A meglévő 15 útátjárót a közlekedésbiztonság fokozása érdekében új burkolattal, fény- és félsorompóval látták el. Teljesen átépült és akadálymentessé vált a 35 gyalogos átkelőhely is. A kritikus helyeken 4 km hosszon zajárnyékoló falakat és 17 km hosszon rugalmas sínágyazatot telepítettek Balatonvilágoson, Siófokon, Zamárdiban és Szántódon.

Fotó: Máthé Zoltán/MTI

Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára elmondta: „A dél-balatoni vasútvonal rekonstrukciója a Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti, körülbelül 53 km hosszú szakasz átépítésével jövő tavasszal folytatódhat. A kivitelezési közbeszerzési eljárást a NIF Zrt. október végén kiírta.

A fejlesztés várhatóan 2018-ban fejeződhet be. A projekt keretében felújítjuk a Kaposvár és Pécs irányából a balatoni vasútvonalakra ráhordó Kaposvár–Fonyód vasútvonalat is. A beruházás eredményeként a jelenlegi 75-80 perces menetidő 55 percre csökkenhet a somogyi megyeszékhely és a Balaton között. A magyar tenger így nemcsak a fővárosból, hanem a dél-dunántúli nagyvárosokból is gyorsabban és kényelmesebben elérhető el.”

Fotó: Máthé Zoltán/MTI

Witzmann Mihály, a térség országgyűlési képviselője kifejtette: „Ezzel a fejlesztéssel nemcsak impozáns és esztétikus infrastruktúra jött létre, hanem olyan régóta várt beruházás valósult meg, amely az utasbiztonság, a komfortérzet megteremtése mellett a térség gazdaságának oly fontos turisztikai ágazatát is erősíti.

Jó érzés azt látni, hogy ma Magyarországnak olyan kormánya van, amely partnerként, sőt szövetségesként tekint a balatoni térségre. Ennek méltó visszaigazolása a napokban bejelentett több mint 300 milliárd forintos Balaton térséget fejleszteni célzó programcsomag is, amely soha nem látott mértékű fejlődést jelenthet a magyar tenger számára.”

Pál László: Több Flirt vonattal lehet közlekedni Fotó: Karancsi Zsolt/NIF Zrt.

Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta: „A vonalon ütemes menetrend szerint közlekedő gyorsvonatok menetideje átlagosan 15 perccel rövidül. A csökkenő menetidő, a javuló menetrendszerűség mellett nő a szolgáltatási színvonal is, hiszen a felújított vonalon a jelenleginél több, korszerű és kényelmes, az utasok körében rendkívül népszerű FLIRT villamos motorvonattal lehet közlekedni. Reményeink szerint a vonalon 5-10 százalékkal emelkedhet utasaink száma.”

Mosóczi László, a NIF Zrt. vasúti igazgatója hozzátette: „A Kelenföld–Székesfehérvár közötti rekonstrukció eredményeként Budapest, Kelenföld és Siófok (Zamárdi) között az utazási idő a jelenlegi 105-114 percről a leggyorsabb járatot figyelembe véve nyáron 76 percre csökkent. A dél-balatoni fejlesztés következő szakasz rekonstrukciójának befejeztével Keszthelyig átlagosan további 10 perc időmegtakarítás érhető el.”

A 16 hónap alatt, szerződés szerinti határidőre elkészült pályafelújítás nettó összege 29,9 milliárd forint. A beruházás uniós és hazai források felhasználásával valósult meg a Déli Part 2013 Konzorcium kivitelezésében.

Az eseményen készült videó vágatlan változata letölthető a Sajtószobában.