A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium több mint 1 milliárd euró közlekedésfejlesztési támogatást biztosított be hazánk számára az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) első két pályázati körében elfogadott projektjavaslataival. A 15 kohéziós tagállam közül Magyarország mellett öten tudták már most maradéktalanul lekötni a teljes forrásmennyiséget. A bravúr egyetlen másik visegrádi országnak sem sikerült.

A tagállamok küldöttjeiből álló bizottság 2016. július 8-án véglegesítette a második pályázati körben támogatásra érdemesített projektek listáját. Így CEF-forrás felhasználásával valósulhat meg egyebek mellett a Budapest–Hatvan vasúti vonalszakasz, a Százhalombatta–Pusztaszabolcs vasútvonal és a Déli összekötő Duna-híd korszerűsítése, a GSM-R vasúti távközlési hálózat kiépítésének második üteme. Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz támogatja 35 mozdony felszerelését ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel, az M15 és M70 autóutak négysávúsítását, a dunai hajózás lehetőségeit bővítő több beruházást, elsősorban a kikötői infrastruktúra és a folyami információs szolgáltatások fejlesztése terén.

A tavalyi első pályázati felhívás keretében nyertes magyar projektek közé tartozik pl. a komáromi Duna-híd megépítése, a Kelenföld–Százhalombatta vasúti vonalszakasz korszerűsítése, 59 elővárosi motorvonat felszerelése ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel és az első hazai cseppfolyósított földgáz (LNG) töltőpontok létesítése. E projektek megvalósítása már zajlik, vagy hamarosan megkezdődik.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz egy új uniós alap, célja a transzeurópai hálózatok fejlesztésének felgyorsítása a 2014-2020 közötti időszakban. A közlekedési ágazatra fordítható teljes pénzügyi keret jelenleg 24,05 milliárd euró, ebből 11,30 milliárd eurót kizárólag a kohéziós országok használhatnak fel. Magyarország részére 1,08 milliárd eurót (337 milliárd forintot) különítettek el. A nemzeti borítékban található források összértéke a 15 százalékos hazai önrészt is beleértve nettó 396 milliárd forint.

A 2016 őszén megjelenő harmadik pályázati felhívásban már a más országok által fel nem használt forrásokért is harcba lehet szállni állami vagy magán projektjavaslatokkal. A fejlesztési tárca a következő fordulóra is részletesen kidolgozott fejlesztési tervekkel készül.

Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „Kedvező előjelnek tekinthető, hogy az eddig támogatott magyar projektek többnyire nagyon jó értékelést kaptak, a pályázatok minőségét az első körről a másodikra sikerült tovább növelni.”

Az Európai Bizottság sajtóközleménye a http://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure/news/2016-07-08-cef_en.htm linken érhető el.