A jövő év első napjától tíz évre szóló pályaműködtetési szerződést kötött a kormány nevében a nemzeti fejlesztési és a nemzetgazdasági tárca a MÁV Zrt.-vel, valamint a GYSEV Zrt.-vel hétfőn Budapesten.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nevében Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, a Nemzetgazdasági Minisztérium nevében Banai Péter Benő államháztartásért felelős államtitkár, míg a MÁV Zrt. részéről Dávid Ilona elnök-vezérigazgató, a GYSEV nevében pedig Kövesdi Szilárd vezérigazgató írta alá szerződést.

A korábbi 5 éves hasonló szerződéssel szemben előny a 10 éves megállapodás, mivel hosszú távú költségtakarékos és eredményes gazdálkodást tesz lehetővé - ismertette Dávid Ilona.

Hosszú távú pályaműködtetési szerződést kötött az állam a vasúttal Fotó: Botár Gergely/Kormány.hu

A pályavasút működtetése - az idén törvénybe foglalt uniós irányelv szerint - magában foglalja az üzemeltetést, a vagyonkezelést és a környezetvédelmet is. A bevételekkel és a ráfordításokkal évente számolnak el, és a bevétellel nem fedezett költséget az állam megtéríti - ismertette a részleteket Dávid Ilona.

A kötöttpályás közlekedés jó kezekben van. 2010 óta az államháztartás és a magyar vasút párhuzamos fejlődést mutatott, hiszen az adósságaik csökkentek, a gazdálkodásuk rendezetté vált. A most aláírt két hosszú távú megállapodás további kiszámíthatóságot és példaértékű stabilitást eredményezhet a jövőre nézve is – jelentette ki Banai Péter Benő.

A kötöttpályás közlekedés jó kezekben van Fotó: Botár Gergely/Kormány.hu

A szerződésekben - mivel külön kontraktus tartalmazza a MÁV-val és a GYSEV-vel kötött megállapodást - szó esik az állami megtérítésről, de ennek pontos összegét évente határozzák meg. Az elmúlt 5 évben és várhatóan a következő 10 évben is évi 75 milliárd forint körüli összeggel lehet kalkulálni a két cégnél együtt - válaszolta az államtitkár az MTI kérdésére.

Amikor 2011 szeptemberében megkötötték az 5 éves pályaműködtetési szerződést, arra az évre 23 milliárd forinttal számoltak, ez emelkedett a következő években 70-75 milliárd forint közötti összegre. Emellett az állam átvállalta - szintén 2011-től - több részletben a MÁV csoport több mint 100 milliárd forintos adósságát. A személyszállítás támogatása pedig - amelyre szintén az idén kötött az állam szerződést a két vasúti céggel -  évi 200 milliárd forint – világított rá Banai Péter Benő, illetve hozzátette: az uniós támogatásokból megvalósuló fejlesztések kívül esnek a mostani megállapodáson.

A most megkötött szerződés a két cég átlátható és biztonságos gazdálkodását teszi lehetővé Fotó: Botár Gergely/Kormány.hu

A most megkötött szerződés a két cég átlátható és biztonságos gazdálkodását teszi lehetővé  - emelte ki az aláírás előtt mondott beszédében Tasó László.

Kövesdi Szilárd vezérigazgató szintén kiemelte a kiszámíthatóbb gazdálkodást, hozzátéve, hogy az állami támogatásból és a saját forrásból a kisebb fejlesztéseket is elvégzik.

Az eseményen készült videó vágatlan változata letölthető a Sajtószobában.