Novembertől életbe lépett az a kormányrendelet, ami kötelezően előírja a pénzintézeteknek, hogyan kell eljárniuk számlaváltás esetén. A szabályok szerint az ügyfél az új számlavezető bankjának adott egyszerű meghatalmazással tudja elindítani a számlaváltást, ami alapján a pénzintézet 12 munkanapon belül elintézi az adminisztrációt.
Az új és a régi számlavezető fog együttműködni számlavezetés esetén, átadják egymásnak a felhatalmazás alapján az élő állandó átutalási, beszedési megbízások, a váltás előtti 13 hónapban a beérkező rendszeres utalások adatait (pl. munkabér). Az új szolgáltató felveszi a kapcsolatot az ügyfél partnereivel is és értesíti őket az új számlaszámról, így leveszik ezt a terhet az ügyfél válláról. A munkáltatónak is bejelentik, hogy mostantól az új számlaszámra utalják a fizetést. Eddig közel 20 munkanapot vett igénybe a bankváltási folyamat, mely most 12 napra csökken.
A korábbi, a hitelintézetek szűkebb körét magába foglaló banki önszabályozást immár kikényszeríthető, minden intézményre kiterjedő állami szabályozás váltja: ezáltal lényegesen többen élhetnek a lehetőséggel. A jogszabály világosan tartalmazza, hogy a korábbi számlavezető pénzforgalmi szolgáltató nem utasíthatja vissza a fogyasztó számlaváltási meghatalmazását.
A fizetésiszámla-váltás területén a gyakorlatban eddig számos nehézség mutatkozott. Egy-egy év alatt alig pár száz számlaváltás történt, miközben közel 9 millió lakossági bankszámla van Magyarországon. A mostani jogszabály lehetőséget teremt ennél nagyságrendileg nagyobb számú számlaváltásra és a hitelintézetek között a fogyasztókért folyó verseny fokozására is.
A kormányrendeletnek köszönhetően a számlaváltás életszerűbb és fogyasztóbarát lett. A szabályozás fokozni fogja a bankok közötti versenyt, így az alacsonyabb díjakon és jobb minőségű szolgáltatásokon keresztül azok a fogyasztók is nyertesei lesznek az intézkedésnek, akik maradnak eddigi számlavezető pénzintézetüknél.