A Nemzeti Adó- és Vámhivatal ellenőrzési tapasztalata, valamint a tisztességes piaci szereplők jelzése alapján finomított az Országgyűlés az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) szabályain. A cél az, hogy minden adóelkerülő és adócsaló fennakadjon az EKÁER-rostán.
A csalárd, tisztességtelen módon előnyre szert tevő vállalkozások kiszűrése miatt július 1-jétől EKÁER szám kell akkor is, ha a gépjármű össztömege az áruval történő túlpakolás következtében haladja meg a 3,5 tonnát. Jelenleg a túlpakolt, nem útdíjköteles gépjárművekkel igyekeznek kijátszani a rendszert, hisz nem kockázatos termék szállításakor nem kell EKÁER szám.
A pénzügyőrök és a revizorok többször szembesültek azzal, hogy a felrakott hatósági zárat menet közben feltörték, és átpakolták az árut. Sokszor ezzel menekítették ki a teljes szállítmányt illegálisan a végrehajtás alól. 2016. augusztus 1-jétől a hatósági zár sértetlenségét egészen addig biztosítani kell, amíg azt a NAV le nem veszi. Az a fuvarozó, aki ezt a szabályt megsérti, akár 1 millió forint mulasztási bírságot is kaphat. Természetesen, ha baleset vagy egyéb elháríthatatlan ok miatt sérült meg akár az áru vagy a hatósági zár, akkor haladéktalanul értesíteni kell az adóhivatalt.
Az EKÁER-be történő bejelentéssel sokan fordítva éltek vissza: Lényegesen nagyobb értéket jelentettek le, mint amit ténylegesen szállítottak, és ez igazolta volna a magasabb összegű áfa-visszaigénylésüket. Például a vevő csak 10 millió forint értékű árut rendel, ám az EKÁER-ben az 100 millió forintot jelent le. Az áfabevallásban a 100 millió forintos értéket veszi alapul a levonandó adó soron. Ennek augusztus 1-jétől véget vet az új szabályozás: a bejelentett, de ténylegesen nem fuvarozott áru értékének 40 százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki a NAV.
A közúti kamerák mellett az országban több ponton is működik közúti súlymérő, ezek segítségével pedig a pénzügyőrök könnyen kiszűrik, ha a kereskedelem valamely szereplője „tévesen” adta meg a rakomány súlyát.