Az élményorientált, modern technológiákat is bevonó, és lehetőleg már az óvodában elkezdődő ének-zene oktatás fontosságát emelte ki előadásában Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora egy, a zenei szakképzés megújításáról szóló pénteki konferencián a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti és Hangszerészképző Gyakorló Szakközépiskolában.
Az "Art invented us" mottóval meghirdetett tanácskozást Odrobina László szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár nyitotta meg. Köszöntőjében úgy fogalmazott: a művészeti szakképzésnek is van munkaerőpiaci szempontja, ez pedig a minőség. "Akkor beszélhetünk munkaerőpiaci szempontból sikeres művészeti szakképzésről, ha az a minőséget célozza és el is éri" – hangsúlyozta.
Vigh Andrea nyitóelőadásában szólt a közép- és felsőfokú zenei oktatás követelményeinek harmonizálásáról, a középiskola kimeneti és a zenei felsőoktatás bemeneti szintjének egyeztetéséről. Mint mondta, a közös munkát tavaly augusztusban kezdték el a Bartók-konzervatóriummal és más zenei szakközépiskolákkal, és azóta is rendszeresen folynak a konzultációk a témában.
Kiemelte a zeneoktatás szerepét az általános közoktatásban is. "Az ének-zene oktatásnak örömteli, sikerorientált készségfejlesztésnek kell lennie, amely már az óvodában elindul" – hangsúlyozta. Úgy vélte, a zeneoktatásban szerephez lehet juttatni a 21. század technológiáját is, a Kodály-módszert bátran lehet ilyen eszközökkel adaptálni a modern korhoz.
"Nem kérünk heti öt énekórát a mindennapi testnevelés mintájára, de számukat legalább heti 2-re fel kellene tornázni, azaz 50 százalékkal növelni kéne ahhoz, hogy jó eredményeket lehessen elérni" – hangoztatta Vigh Andrea.
Kérdésre válaszolva kitért arra is, hogy az éneklést, a hallás és ritmusérzék fejlesztését már a 3-6 éves korosztálynál érdemes lenne elkezdeni úgy, hogy a gyerekekkel lehetőleg ének-zenében képzett pedagógusok foglalkozzanak.
Megemlítette a budapesti Városmajorban létrehozott zenei mintatagozatot, amelyben óvodától érettségiig egységes képzésben részesülhetnek a gyerekek. A projektet nemrég a helyszínen tanulmányozták vidéki egyetemek zeneművészeti karairól érkezett oktatók, dékánok – mesélte Vigh Andrea, hozzátéve: a Városmajor a programmal egy komoly módszertani központtá nőheti ki magát.
A pénteki szakmai fórum további előadói közé tartozik Kutnyászky Csaba, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatási rektorhelyettese, Nemes László Norbert, a Kodály Intézet igazgatója és Benkő Szabolcs, a Bartók Béla Zeneművészeti és Hangszerészképző Gyakorló Szakközépiskola igazgatója.