Olyan nagyberuházást indítunk el ma, amellyel hazánk a járműgyártásban meglévő jó pozícióját tovább erősíti, emellett elősegíti, hogy Magyarország régióvezető járműipari gyártó- és fejlesztőközponttá váljon – emelte ki Varga Mihály a zalaegerszegi járműipari tesztpálya megvalósításáról szóló megállapodás aláírásakor.
A dokumentumot a nemzetgazdasági miniszter mellett Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere látta el kézjegyével. Az eseményen részt vett Lepsényi István gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkár, valamint Vigh László, a zalaegerszegi járműipari tesztpálya megvalósításáért felelős miniszteri biztos, a térség országgyűlési képviselője.
A tesztpálya megépítése hozzájárul a hazai járműipari szereplők versenyképességének erősítéséhez, ezen keresztül pedig a munkahelyek megőrzéséhez és a foglalkoztatás további bővítéséhez – méltatta a megállapodás jelentőségét Varga Mihály.
Az autóipar napjainkban robbanásszerű technológiai átalakulás előtt áll, amelynek két fő iránya az alternatív és kombinált meghajtó erőforrások előtérbe kerülése, valamint az autonóm járművek térnyerése – emlékeztetett a szakminiszter, aki szerint ki kell használnunk elhelyezkedésünkből és a járműipari ágazatban elért eredményeinkből fakadó előnyünket.
A meglévő kereslet kiszolgálása mellett a projekt egyértelmű célja, hogy erősítse a járműiparhoz kapcsolódó felsőoktatást, és támogassa az országban elérhető járműipari kutatás-fejlesztési kapacitások integrálását, emellett segítse a hazai kutatás-fejlesztési szolgáltatások eljutását a nemzetközi piacra – emelte ki a szakminiszter. Hozzátette: a járműipari beruházások növekedése tovább erősíti a beszállítói, valamint az innovációk hasznosítására épülő hazai kis- és közepes vállalkozásokat is.
Varga Mihály elmondta: a tárca elemzései szerint a tesztpálya-beruházás az elkövetkező két év alatt önmagában is jól mérhető módon emelheti a magyar gazdaság növekedését, elérheti a GDP 0,1 százalékát. A tovagyűrűző hatásként megvalósuló új járműipari beruházások 100 milliárd forintonként további akár 0,3 százalékpontos többletbővülést is eredményezhetnek – tette hozzá.
Varga Mihály bejelentette: a beruházást az Autóipari Próbapálya Zala Kft. valósítja meg, amely fölött a tulajdonosi jogokat a Nemzetgazdasági Minisztérium gyakorolja. A megállapodás a minisztérium, a vállalat és Zalaegerszeg önkormányzata között arról szól, hogy az önkormányzat biztosítja a tesztpályához szükséges földterületet és ingatlanokat, illetve vállalja ezek közművesítését.
A beruházás kivitelezése két ütemben valósul meg: 2017-ig megépül három hagyományos járműdinamikai tesztelem, létrejönnek az autonóm járművek tesztelésére alkalmas specifikus részek, a kiszolgáló épületek és a kapcsolódó belső infrastruktúra. 2018 és 2020 között a nagysebességű oválpálya készül el, emellett tovább fejlesztik a járműdinamikai tesztelemeket, valamint újabb kiszolgáló épületek épülnek majd.