A gazdaság igényeinek megfelelő szaktudás és készségek megszerzésének támogatását tekintjük az egyik legfontosabb kormányzati feladatnak – hangsúlyozta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) és a norvég kormány által rendezett Skills Summit elnevezésű nemzetközi konferencián.
A készségek és képességek fejlesztéséről szóló bergeni tanácskozáson a résztvevő országok miniszterei és szakemberei a bevált gyakorlatok megosztásával, tapasztalatok értékelésével segíthetik az igényekhez alakított módszerek kialakítását.
A magyar gazdaságpolitika középpontjában a növekedés támogatása mellett a munkában állók számának emelése áll, ezért évek óta dolgozunk a magyar szakképzés rendszerének átalakításán – tájékoztatta a tanácskozás résztvevőit Varga Mihály. Kiemelte: a társadalmi és gazdasági célok elérésében, így a családok jólétének emelésében, az ország versenyképességének javításában, valamint a demográfiai kihívások kezelésében is kiemelt szerepe van a gazdaságilag hasznosítható képességek fejlesztésének.
A magyar szakminiszter leszögezte: napjaink világgazdasági versenyében azok az országok kerülnek előnybe, ahol magasabb a versenyképes ipari termelés részaránya. A megújuló és egyre bővülő magyar ipar minden eddiginél több szakembert igényel, ezért a közép- és felsőfokú képzésnek is fel kell készülnie ezekre a feladatokra – tette hozzá Varga Mihály. A magyar tárcavezető aláhúzta, olyan szakképzési rendszert kellett kialakítani, amely a korábbiaknál sokkal jobban megfelel a gazdaság elvárásainak, a végzett tanulóknak olyan ismeretekkel és készségekkel kell rendelkezniük, amely alkalmassá teszi őket a modern termelésben való részvételre. Mint fogalmazott: fontos, hogy a széles körű alapismeretek mellett a végbemenő haladás követésére, a továbblépésre és a továbbtanulásra is képesek legyenek a magyar szakképzésben végzett diákok.
Varga Mihály elmondta: Magyarországon az átalakításnak köszönhetően egy kézbe került a szakképzés irányítása, kiemelt hangsúlyt kapott a duális képzés erősítése a közép- és felsőoktatásban is, ezzel párhuzamosan – a termelővállalatok minél szélesebb körű bevonása érdekében – megújult a gyakorlati képzések támogatási szerkezete is.
A magyar kormány azt kívánja elérni, hogy a vállalati képzőhelyek száma és a képzési lehetőségek is bővüljenek, a duális képzési formában résztvevők száma pedig növekedjen – ismertette a középtávú célokat a miniszter, aki szerint fontos eleme lesz a változásoknak a tanítási-tanulási kultúra megújítása is.