A Kína–Közép és Kelet Európa turisztikai együttműködés is aktív résztvevője kíván lenni a kínai „egy övezet, egy út” külgazdasági stratégiának – jelentette be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Kínát, valamint 16 közép- és kelet-európai országot tömörítő szervezet második magas szintű találkozója után. A csatlakozási szándéknyilatkozatot a Bledi Stratégiai Fórumot követően írták alá.
Varga Mihály kiemelte: a csatlakozási szándékot indokolja, hogy a kínai külgazdasági stratégiában megfogalmazott törekvések egy irányba mutatnak a szerveződés céljaival. Az „egy övezet, egy út” stratégia egyebek közt különös hangsúlyt fektet a Selyemút mentén fekvő nemzetek turisztikai ambícióinak támogatására, a közös turisztikai utak és termékek fejlesztésére, valamint nemzetközi sportesemények rendezésére.
Varga Mihály emlékeztetett rá, hogy Kína a világ legjelentősebb turisztikai küldőpiacává vált, és a nemzetközi turisztikai szervezetek Kína kiutazó forgalmának további dinamikus növekedésére számítanak. Ezért is fontos, hogy az egy éve útjára indult együttműködésben részt vevő közép- és kelet-európai országok közös célterületként hatékonyan hívják fel a térség kínálatára a kínai turisták figyelmét.
Magyarországon ennek már láthatóak az eredményei, hiszen az elmúlt évben a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken 20%-kal több, közel 90 ezer kínai vendég töltött el több mint 160 ezer vendégéjszakát, ami 16%-kal haladja meg az előző évi adatot. A közvetlen légijáratnak köszönhetően a növekedés üteme azóta tovább gyorsult: az előzetes adatok szerint 2015 első félévében a kínai vendégek száma közel 35%-kal, a vendégéjszakák száma pedig mintegy 30%-kal nőtt a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken.
A találkozón dr. Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkár kifejtette: ahhoz, hogy a világ legnagyobb és legmagasabb költésű küldőpiacán tovább növelhessük a közép- és kelet-európai országok piaci részesedését, a több országot érintő, vonzó utazási csomagok kidolgozása és a hatékony közös promóció mellett elengedhetetlen a közvetlen kínai légi összeköttetések további fejlesztése, a V4-es mellett a balkáni, illetve balti régiók irányába is.
A szlovéniai találkozón a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója, dr. Faragó Péter bemutatta azt a 2016-os stratégiát is, amely az új légijáratok nyitása mellett a régiós útvonalak, és turisztikai termékek fejlesztését célozza.