Nemzetgazdasági érdeknek nevezte a magyarországi autóbuszgyártás fellendülését a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára pénteken Budapesten.
Lepsényi István emlékeztetett arra, hogy a kormány iparfejlesztési programjának fontos területe a 2016-ban elfogadott Nemzeti Autóbuszgyártás Cselekvési Program. Szavai szerint a program egyszerre két nagyon fontos célt szolgál: a helyi és helyközi közúti tömegközlekedés elöregedett járműparkjának megújítása mellett ugyanis hozzájárul a gazdaság növekedéséhez és a munkahelyteremtéshez is.
Az eseményen az IKARUS Egyedi Kft. kettő, magyarországi gyártású buszt adott át a BKV Zrt.-nek, amelyek metrópótló buszként fognak üzemelni.
Az NGM államtitkára kiemelte: a BKV-nak a metrópótlás megoldásához már idén tavaszra 30 darab csuklós autóbuszra van szüksége, mert így biztosítható a közösségi közlekedés zavartalan ellátása, ezért a BKV Zrt. és az Ikarus Egyedi Kft. megállapodott ezeknek az autóbuszoknak a gyártásáról. Ennek eredményeként a 30 darab autóbusz március végére a BKV Zrt. rendelkezésére áll majd - emelte ki Lepsényi István.
Jelezte: a BKV Zrt. elkötelezett a hazai buszgyártás iránt, ezt mutatja, hogy a vállalat az elmúlt években már vásárolt 46 hazai gyártású dízel autóbuszt és 20 hazai gyártású kompozit elektromos autóbuszt.
Az államtitkár jelezte: a közösségi közlekedésben használt buszállomány átlagéletkora 14 év, de nem ritka az olyan busz - az országban forgalomban lévő mintegy 8000 buszból hozzávetőleg 1000 jármű -, amely 20 évnél is többet futott már, emiatt a kormány azt szeretné elérni, hogy 2020-ra a buszok átlagéletkora 10 évre csökkenjen.
A kormány a program kidolgozása során azt állapította meg, hogy az itthoni buszgyártó kapacitások képesek mind minőségben, mind mennyiségben kielégíteni a hazai városi és helyközi közlekedési vállalatok igényeit.
Elmondta: az iparfejlesztési program, ezen belül a Nemzeti autóbuszgyártás cselekvési program keretében számos eszközzel támogatta a kormány a hazai gyártók fejlődését, ennek eredményeként 2016-ban és 2017-ben a hazai gyártók által gyártott autóbuszok száma a 2015-ös 155 darabról 406-ra növekedett.
Az NGM államtitkára kiemelte: ennek köszönhetően olyan programok megvalósításához, mint például a kormány népegészségügyi stratégiája, már hazai gyártású járműveket tudtak igénybe venni szűrőbuszok kialakításához.
Az államtitkár arról is szólt, hogy Magyarország szinte minden makrogazdasági mutatója, a növekedés számaitól a foglalkoztatás alakulásán át, már tartósan rekordot dönt, így 2017 első három negyedévében 3,8 százalékkal nőtt a magyar gazdaság, és a következő években is hasonlóan magas, 4 százalék körüli bővülést vár a kormány.
Lepsényi István jelezte: 2017 első tíz hónapjában 5,4 százalékkal erősödött az ipari termelés Magyarországon, ami azt jelenti, hogy 2010 januárja óta 37 százalékkal erősödött az ágazat. A járműgyártás 2010-hez képest közel megkétszerezte termelését - mutatott rá az államtitkár.
Lepsényi István rámutatott: a nemzeti autóbuszgyártás megerősítését szolgáló program megteremti a hazai buszgyártás megújításának feltételeit, egyúttal hozzájárul a hazai gyártók és beszállítók versenyképességének növekedéséhez, és a hazai gyártású buszok forgalomba állítása egyben referenciát is jelent a gyártók számára, ez pedig jó alapot teremthet ahhoz, hogy buszgyártó vállalataink kilépjenek a külpiacra is.