Sikeres a két éve bevezetett fémkereskedelemről szóló szabályozás. A kábellopások száma hatodára, a fémlopásoké harmadára csökkent az elmúlt két évben. A fémkereskedelmi szektor tisztulásához a Magyar Államvasutak erőfeszítései mellett a folyamatos járőrözések, a rendőrséggel és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal munkatársaival közösen végzett szigorú ellenőrzések is hozzájárultak.
A fémlopások okozta jelentős gazdasági károk miatt a Nemzetgazdasági Minisztérium 2013-ban döntött arról, hogy szükség van egy átfogóbb és szigorúbb szabályozásra. A lopások visszaszorítása mellett a szabályozás kiemelt célja volt a kulturális javak védelme, az illegális fémkereskedelem felszámolása és a közszolgáltatók kárának csökkentése.
A tárca, az adóhivatal, és a közszolgáltatók (Elmű, MÁV, BKV) között nemrégiben lezajlott egyeztetésen is elhangzott, hogy a jelentős sikert a számok is egyértelműen alátámasztják.
Ebben az évben, november 4-ig összesen 2 045 fémkereskedelmi ellenőrzést tartottak, amelyből 948 esetben állapítottak meg az eljáró pénzügyőrök jogsértést. A NAV vámszervei összesen 137 esetben derítettek fel illegális fémkereskedelmi tevékenységet. A feltárt jogsértések eredményeként összesen 955 862 635 forint bírságot szabtak ki, míg a fémkereskedelmi ellenőrzések során több mint 8 700 tonna fémkereskedelmi engedélyköteles anyagot foglaltak le.
A MÁV Zrt.-nél is kitart a kedvező változás. Az idei év januárja és szeptembere közötti adatok hasonlóan pozitívak, mint a 2014. évi eredmények. A szabályozásnak és a vasúttársaság erőfeszítéseinek köszönhetően 2013-hoz képest hatodára csökkent a kábellopások, rongálások és harmadára a fémlopások (pl. sínek, trafók, jelzőtáblák, fedelek) száma. A szabályozás bevezetését megelőző időszakban jellemző több száz esethez képest, 2015-ben eddig összesen 57 kábellopást, rongálást követtek el a Magyar Államvasutak területén. A vasúttársaság továbbra is kiemelt feladatának tekinti az említett bűncselekmények visszaszorítását, mivel azok veszélyeztetik a vasúti közlekedés biztonságát, emellett fennakadásokat, késéseket és jelentős anyagi károkat okozhatnak.
Az elmúlt két év adatai egyértelműen bizonyítják a Nemzetgazdasági Minisztérium által 2013-ban kidolgozott fémtörvénynek és végrehajtási rendeletének eredményességét és létjogosultságát.