Körvonalazódik a Jedlik Ányos Terv, amely meghatározza az elektromobilitás magyarországi elterjedéséhez szükséges szabályozási és támogatási keretet - közölte Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára az első Magyar Elektromobilitás Napon szerdán Budapesten.

A terv az elektromos autózás elterjesztését egyebek mellett az országos töltőhálózat kiépítésével, az adózási és jogi feltételek egyszerűsítésével is támogatja - mondta el az államtitkár.

Fotó: Árvai Károly

A részletekről szólva Glattfelder Béla ismertette: az országos úthálózat mentén, illetve a közintézményeknél kialakítandó elektromos töltőállomások kiépítését uniós forrásokból és a szén-dioxid-kvóták értékesítéséből befolyó összegekből finanszíroznák. Hozzátette ugyanakkor azt is, hogy véleménye szerint kötelezővé kellene tenni saját költségükön töltőállomások kialakítását azoknak az intézményeknek, például az üzletközpontoknak, amelyeknek haszna származik abból, hogy az emberek autóval odamennek.

Vizsgálják a zöld rendszám bevezetésének lehetőségét, illetve a buszsáv használatát az elektromos autók számára, az ingyenes parkolás biztosítását a töltőhelyeken, valamint az adókedvezmények kiszélesítését - közölte az államtitkár.

Fotó: Árvai Károly

A Jedlik Ányos Terv kiemelt hangsúlyt fektet az elektromobilitás elterjesztésére a közösségi közlekedésben, az elektromos taxik számának növelésére és az elektromos bérautórendszer kialakítására is.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára hangsúlyozta: a kormány által elfogadott közlekedési stratégiában kiemelt helyet kapott a közlekedés környezeti kárainak csökkentése, a nem megújuló energiaforrások és nyersanyagok felhasználásának mérséklése.

Az elektromos gépjárművek elterjesztése a többi között a környezetvédelem, az egészségvédelem és energia-racionalizálás egyik központi kérdése - fogalmazott.

Fónagy János felidézte: 2013 januárjában életbe lépett az az európai uniós direktíva, amely előírja, hogy 2020-ig Magyarországon mintegy 68 ezer elektromos töltőállomást kell létesíteni, és ebből 7000-nek nyilvánosnak kell lennie.

Fotó: Árvai Károly

A Magyar Elektromobilitás Napot az Európai Mobilitási Hét keretében első alkalommal szervezte meg a Magyar Elektromobilitás Szövetség.

A rendezvényen vette át Pokorni Zoltán, a főváros XII. kerületének polgármestere Budapest első városüzemeltetési célokat szolgáló elektromos autóját. A Hegyvidék polgármestere elmondta: a kerület 2011-ben átfogó környezetvédelmi programot indított. A környezet védelme érdekében döntött az önkormányzat az elektromos autó beszerzéséről is, amelyet a városüzemeltetési iroda munkatársai fognak a kerületi utak, a kátyúk ellenőrzésére használni.