Az állam eljutott oda, hogy az ügyintézés területén nemcsak "egy járásnyira" van az állampolgároktól, hanem még ennél is közelebb - mondta a Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára egy új és egy felújított kormányablak átadásán, szerdán Nyíregyházán.
Kovács Zoltán hangsúlyozta, a kormányablakokban - amelyek száma év végére országosan eléri a 278-at és amiből 22 Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében fog működni - már több mint 400 ügytípust lehet intézni.
Jelezte, néhány napon belül hét kormányablakot adnak, vagy adtak már át az országban, ebből négyet a megyében.
A megyeházán megtartott ünnepségen az államtitkár elmondta, az Orbán-kormány 2010-es hivatalba lépésekor az egyik legfontosabb feladataként a közigazgatás megújítását tűzte ki célul. Megvalósult a megyei területi középszint integrációja, a járások létrehozása, a járási kirendeltségek és az ügysegédek rendszerének kialakítása is - közölte.
Az ügyintézés fejlődése egy másik területen, a digitális nemzetfejlesztési programban is tetten érhető, az állam ugyanis abban gondolkodik, hogy a naponta használt okostelefonokat miként tudná "becsatornázni" az állami ügyintézésbe - mondta Kovács Zoltán. Megjegyezte, ehhez szükséges a szélessávú internet kiépítése, amit a ciklus végéig 3,5 millió háztartásban, 100 milliárd forint feletti beruházással biztosít majd a kormány.
Ennek az első "kockája" itt van Nyíregyházán, hiszen az első digitalizált ügyköröket itt, a kormányablak-rendszerben próbálják ki - tette hozzá az államtitkár.
Elmondta, ebben az évben országosan mintegy 1 millió 700 ember kereste fel a kormányablakokat, az intézmény ismertsége 55 és 60 százalék közötti a 2011-es 20 százalékos adathoz képest. Beszédében ugyanakkor fontosnak nevezte az informatikai rendszerek összekapcsolását, az ügyek otthonról történő, online ügyintézését, a vállalkozók számára pedig olyan lehetőségek biztosítását, hogy ne kelljen az idejüket a hivatalokban tölteni.
A következő hónapban olyan törvénymódosításokat terjesztenek az Országgyűlés elé, amelyek például a bürokrácia csökkentését, az engedélyhez kötött eljárásoknál a bejelentés lehetőségét tartalmazzák, ezek mellé jön majd az állami rezsicsökkentés is - közölte Kovács Zoltán.
Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter a megnyitón azt mondta, az idén márciusban bejelentett Digitális Magyarország című infokommunikációs fejlesztési program összekapcsolódott a kormányablak-rendszerrel, mivel a kormányablakokban év végig lehetőség lesz negyven ügytípus elektronikus intézésére is.
A kormány célja, hogy olajozottan működő, ügyfélközpontú közigazgatást építsen ki, és felzárkózzon a 21. századi technikai követelményekhez - fogalmazott. A nemzeti fejlesztési miniszter hozzátette, a kormányablakokhoz forduló ügyfelek több mint 45 százalékánál öt, 44 százalékuknál pedig tizenöt percen belüli az ügyintézési idő.
Az ünnepség után Kovács Zoltán és Seszták Miklós a városi és megyei önkormányzat tisztségviselői, országgyűlési képviselők és a térségi kormányhivatal vezetői jelenlétében adta át a korábbi városi okmányiroda helyén létesített új, valamint a 2011 óta a Hősök terén működő, felújított kormányablakokat.