Mintegy 3,2 milliárd forintból épített gyártó és palackozó üzemet a Márka Üdítőgyártó Kft. a Bács-Kiskun megyei Felsőlajoson 500 millió forint európai uniós támogatással.
Vitályos Eszter, a Miniszterelnökség európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkára az üzemavatón elmondta: a Márka Üdítőgyártó Kft. beruházása kiválóan jelképezi, hogy a kormány jól határozta meg fejlesztéspolitikai irányait. Nemcsak elméletben, hanem a gyakorlatban is működik az a terv, hogy az európai uniós források nagyobb részét a magyar vállalkozások támogatására fordítva növelhető a magyar cégek és Magyarország versenyképessége.
Beszélt arról is, hogy a 2007 és 2013 közötti fejlesztési időszakban ugyan mintegy 8 ezer milliárd forint állt rendelkezésre fejlesztéspolitikai célokra, ennek azonban csak töredéke került a vállalkozásokhoz, a döntő többségét az állam saját magára költötte. A jelenlegi kormány ezzel a gyakorlattal szakítva a 2014 és 2020 közötti fejlesztési ciklusban a gazdaságfejlesztési célokat helyezte előtérbe.
Mint mondta: a magyar cégek és ezáltal a magyar gazdaság versenyképességének növelése kiemelt stratégiai cél. Éppen ezért a rendelkezésre álló uniós fejlesztési források hatvan százalékát a magyar kis- és középvállalatok számára teszik elérhetővé folyamatos fejlődésük elősegítése érdekében.
Pécskövi Tibor, a Márka Üdítőgyártó Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a vállalkozás újkori történelme 2010-ben tíz termékkel indult el, ma már azonban ötvenféle italt gyártanak. Mint mondta: az elmúlt három évben sikerült bevezetniük egy olyan termékpalettát, ami a szénsavas italok mellett már gyümölcsleveket és teákat is kínál. Az új termékek adják értékesítésük negyven százalékát. További céljuk pedig, hogy két-három éven belül a jelenlegi 35 millió literes éves gyártott mennyiség 100 millió literre növekedjen.
Beszélt arról is, hogy a Felsőlajoson megépült üzem 15 hónapos kivitelezési munkái 2016-ban kezdődtek. A közel 10 ezer négyzetméter alapterületű gyárban két természetes ásványvízkút is működik, és a gyártás mellett raktározási lehetőséget is kialakítottak. A Márka üdítőitalok elkészítéséhez az üzemben jellemzően hazai beszállítókkal dolgoznak, beleértve az alapanyagot és a csomagolást is. A fejlesztéssel a társaság az általa forgalmazott csendes és szénsavas Márka üdítőitalok gyártását is saját kezébe veszi, valamint palackozási kapacitását is bővíti. Ezzel ötven új munkahelyet teremt a megyében.
A beruházás során a környezetterhelés minimalizálása érdekében a gyár területén egy biológiai szennyvíztisztító telepet is kialakítottak, a gyártás folyamán keletkezett PET-hulladékot pedig újrahasznosítják. A telephely környezetének kialakítása során több mint 12 ezer négyzetméternyi területet füvesítettek és parkosítottak. A keletkező zöld hulladékot komposztálják.
Salacz László (Fidesz-KDNP), a térség országgyűlési képviselője elmondta, napjainkban Bács-Kiskun megye az ország egyik legenergikusabban fejlődő régiójává vált. A 2014 és 2020 közötti uniós ciklus megatározó kérdésének nevezte, hogy megerősödik-e a magyar kis- és középvállalkozói szektor. A hazai vállalkozások sikere jelképezi ugyanis az alapját a hosszú távú gazdasági növekedésnek. Erre jó példa a Márka Üdítőgyártó Kft., akik bebizonyították, hogy élni tudnak a lehetőséggel.
A Márka az egyik legrégebbi, több évtizedes hagyománnyal rendelkező magyar üdítő. Hazai gyümölcsalapanyagból Kállay Miklós és Sárkány Péter feltalálók receptúrája alapján készült el az első szőlő ízű változat 1973-ban, amelyet a Délalföldi Pincegazdaságban palackoztak. A következő években az ország több pincegazdaságában is megkezdődött a különféle ízű - jellemzően hazai alapanyagokból készülő - Márka üdítők gyártása.
Jelentős mérföldkövet jelentett 2007-ben, hogy a Márka üdítők kizárólagos forgalmazását teljes egészében egy magyar tulajdonban lévő családi vállalkozás, a Márka Üdítőgyártó Kft. kezdte meg. A folyamatos termékfejlesztéseknek és a megnövekedett fogyasztói igényeknek köszönhetően a Márka üdítő gyártása 2016-ra a korábbi 6 millió literről 35 millió literre növekedett. Nem utolsósorban ez az intenzitású növekedés alapozta meg azt a törekvést, hogy a társaság saját kezébe vegye a Márka termékek gyártását is.