A kormány már március 9-i ülésén döntést hozhat az új turisztikai ügynökség létrehozásáról, amely a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz kerülhet - jelentette be az Országmárka 2.0 konferencián kedden Budapesten a Miniszterelnöki Kabinetiroda minisztere.
Rogán Antal hangsúlyozta, hogy országmárkáról sokféle értelemben lehet beszélni: például "semmi nem tesz jobbat, mint egy Oscar-díj". Ha nincs új filmtámogatási rendszer, amely azokat a tehetségeket is támogatja, akik még nem készítettek filmet, ez a siker nem jött volna - jegyezte meg.
Hozzátette, hogy az országmárkát más értelemben is lehet építeni, meg kell vizsgálni például, hogyan tud hozzájárulni a gazdasági növekedéshez az idegenforgalom.
A magyar GDP-ben a turizmus mintegy 10 százalékos hányadot tesz ki, ami nem rossz eredmény, de van olyan közép-európai ország, ahol ez az arány 15 százalék - mondta el Rogán Antal, megjegyezve, hogy erre Magyarországnak is minden adottsága megvan.
A turizmusban az elmúlt évek növekedéséért az államnál jóval többet tettek a piaci szereplők - emelte ki. Ugyanakkor úgy vélte, hogy az állam sokkal többel tudna hozzájárulni a szektor fejlődéséhez, amelynek egyik akadálya a források szétszórtsága. Ezért célszerű lenne, ha az állami feladatokat nem a hagyományos bürokratikus rendben, hanem egy rugalmas ügynökségen keresztül látnák el - hangsúlyozta.
Semmilyen államosításról nincs szó, hiszen az állam azt tartja meg, ami a sajátja, saját feladatait és forrásait rendezi egy helyre; nem kíván elvenni senkitől semmit - szögezte le.
Korszerű, új gondolkodásra kell áttérni, márkákat, brandeket kell felépíteni - sorolta, és megjegyezte, hogy ma sem Balaton-, sem Budapest-, sem Tokaj-brand nincsen. Ezt egy bürokratikus struktúrában nem lehet megcsinálni, ezért javasolják azt az ügynökségi struktúrát, amely alá be lehet szervezni az összes feladatot, minél kevesebb bürokratával - fűzte hozzá.
Közölte, az előterjesztést a Miniszterelnöki Kabinetiroda készítette el, azzal a javaslattal, hogy az új ügynökség a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz kerüljön. A kormány már tárgyalt az előterjesztésről, megrendelt bizonyos tanulmányokat, így március 9-én a végső döntést is meghozhatja.
Az állam most "nagyon sok pénzt" fog elkölteni brandekre, márkákra és nagyrendezvényekre, eközben partnerként tekint a piac szereplőire, az érintett önkormányzatokra, amelyektől semmilyen jogkört nem kíván elvenni - hangsúlyozta Rogán Antal.
Az eseményen készült videó vágatlan változata letölthető a Sajtószobában.