Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a kormány az Unilever Magyarország Kft.-vel szerdán. A nyírbátori eseményen a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti államtitkára arra hívta fel a figyelmet, hogy Magyarország exportorientált országgá vált, a kivitel sikeressége azonban a mennyiség mellett a minőségen is múlik.

A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nyírbátorban, a cég háztartás-vegyipari üzemében Szabó László felidézte, hogy a magyar export nagyságrendileg azonos a GDP-vel, és mivel az ország függ az export sikerétől, fontos, hogy a kivitel minél dinamikusabban emelkedjen és minél nagyobb hozzáadott érték jöjjön létre.

Így lesz tartós a gazdasági növekedés és emiatt fogják az itt működő gyárak azt érezni, hogy érdemes befektetni, újabb munkahelyeket teremteni és fejleszteni - fogalmazott az államtitkár.

Fotó: Kovács Márton

Szabó László felidézte, hogy az Unilever 1991 óta van jelen Magyarországon, és minden évben jelentős összeget fordított gyárai fejlesztésére, újabb technológiákat telepített és új munkahelyeket hozott létre. Az itt keletkező hozzáadott érték a helyieknek és az országnak is hatalmas fejlődési lehetőséget nyújt - tette hozzá.

A megállapodás aláírása csak "formalitás", mivel az Unilever a Nyírbátorban, a Veszprémben és Röszkén működő gyárai révén több mint húsz éve stratégiai szereplőként tekint Magyarországra, a nyírbátori üzem pedig az egyik legnagyobb ágazati gyáregysége Európában - húzta alá Szabó László. Utalt arra is, hogy a kormány az Unileverrel együtt már 62 Magyarországon befektető vállalattal kötött partnerségi szerződést.

Fotó: Kovács Márton

A megállapodás aláírásával egy időben adták át a nyírbátori üzem 3,4 millió euró (1,05 milliárd forint) értékű beruházás eredményeként telepített új gyártósorát, aminek köszönhetően 15 ezer tonnával nő a termelés évente; a gyártósor része egy nagyobb, 7 millió eurós (2,1 milliárd forint) idei gyárberuházásnak.

A fejlesztéssel kapcsolatban az államtitkár hangsúlyozta, az új gépeken az egyik népszerű háztartási tisztítószer gyártását kezdik el, amelyet korábban Csehországban állítottak elő. Ez külön öröm, mert a régióban a legnagyobb versenytársaknak a V4-ek országai számítanak - mondta Szabó László.

Fotó: Kovács Márton

Szabolcs-Szatmár-Bereg megyére kitérve azt mondta, az elmúlt néhány évben 645 millió euró értékű fejlesztés történt a térségben, ahol csaknem 5500 új munkahely jött létre. Ha az elbírálási fázis alatt lévő projektek megvalósulnak, akkor további 165 millió eurós beruházás érkezik a megyébe ami 1900 új munkahelyet teremt - mondta Szabó László.

Harm Goossens, az Unilever Közép-Kelet Európa Régiójának vezetője azt hangsúlyozta, hogy az Unilever Magyarországnak a kormánnyal megkötött megállapodása jól bizonyítja, hogy a három hazai gyárral rendelkező brit-holland világcég fontos és hosszú távú termelési bázisként tekint Magyarországra.

Fotó: Kovács Márton

"Az Unilever stratégiai gyártóközpontjának tekinti Magyarországot. A vállalat a magyar piac és a fogyasztók iránt hosszú távon elkötelezett, ezért is döntöttünk a stratégiai együttműködési megállapodás megkötése mellett" - mondta a régióigazgató.

Felidézte, az Unilevernek Magyarországon a nyírbátori gyár mellett a veszprémi jégkrémgyára és a röszkei élelmiszeripari gyára működik, a cégközpont pedig a fővárosban található. A vállalat összesen 1751 munkavállalót foglalkoztat, nettó árbevétele tavaly meghaladta a 83 milliárd forintot. A nyilvános cégadatok szerint 2014-ben adózott eredménye több mint 1,8 milliárd forint volt, amelyet osztalékként és részesedésként fizetett ki.

Fotó: Kovács Márton

A nyírbátori gyárat az Unilever folyamatosan fejleszti, az anyagcég 2009 óta több mint 6,2 milliárd forint értékű beruházást valósított meg. A fejlesztések révén az elmúlt években a termelési kapacitás megduplázódott, a termelési volumen pedig évente átlagosan 8-10 százalékkal növekszik - közölte Buss Viktor gyárigazgató.

Elmondta, a 12 gyártósoron jelenleg 260 millió darab terméket gyártanak, napi szinten kilencven kamionnyi terméket szállítanak ki vevőknek.
Hozzátette, az itt előállított termékportfólió 85 százaléka exportra készül, a legfőbb célpiacok Lengyelország, Nagy-Britannia, Németország, Csehország, Szlovákia és Franciaország.