Az Art Institute of Chicago közönségének elismerését is kivívta a Moholy-Nagy László életművét áttekintő Future Present című kiállítás, amelyet 2016 tavaszán a New York-i Guggenheim Múzeumban mutattak be nagy sikerrel.

A magyar képzőművész, fotóművész, formatervező és író életművét bemutató retrospektív tárlat 2016 októberében nyitotta meg kapuit Chicagóban és január 6-án kísérleti elektronikus zenei koncerttel zárult. Az eseményen Íjgyártó István kulturális és tudománydiplomáciáért felelős államtitkár képviselte a Külgazdasági és Külügyminisztériumot.

A tárlat közel 300 alkotáson keresztül mutatta be a 20. század művészetére rendkívüli hatást gyakorló magyar művész munkásságát. A kiállítás kivételes lehetőséget nyújtott arra, hogy Moholy-Nagynak a fotogrammától a tárgytervezésig számos területet átfogó életművét, egyben kiterjedt elméleti munkásságának lenyomatait egyszerre fogadja be a közönség. A tengerentúlon is nagy becsben tartott magyar származású művész személyében a Bauhaus kiemelkedő tanárát, a mai Illinois Institue of Technology - Institute of Design (Chicago) megalapítóját is tisztelhetjük. A kiállítást közel 150 ezer látogató tekintette meg.

Gőz László és Lukács Miklós előadás közben Fotó: New York-i Magyar Kulturális Központ

A kiállításhoz kapcsolódóan a New York-i Magyar Kulturális Központ a Chicagói Főkonzulátus támogatásával kísérőprogramokat szervezett, melyek a Moholy-Nagy-örökség magyar vonatkozásaira fókuszáltak. Decemberben nemzetközi panel mutatta be Botár Olivér kanadai magyar művészettörténész vezetésével a Telehor című művészeti kiadványt, amelynek egyetlen megjelent duplaszámát teljes egészében Moholy-Nagy készítette. A Lars Ulrich kiadó által kivitelezett reprint kiadás bemutatójához kapcsolódóan Böröcz András New Yorkban élő művész performansza is látható volt.

A január 6-i záróeseményen három kiváló magyar zenész kísérleti zenei koncertet tartott. Gőz László, a Budapest Music Center igazgatója, ifj. Kurtág György elektroakusztikus zeneszerző és Lukács Miklós cimbalomművész koncertje az avantgárd és a kortárs művészeti formák egyesítése, mely Moholy-Nagy öröksége előtt tiszteleg. A vizuális és akusztikus hatások fúziója végigkísérte az előadást, hiszen a helyben komponált elektronikus zene vizuális leképezése valós idejű animációs program segítségével a kivetítőn is megjelent a Binaura művészeti kollektíva alkotóinak és Kerestes Szabolcs, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatójának köszönhetően.

Pillanatfelvétel az optoakusztikai vizualizációról Fotó: New York-i Magyar Kulturális Központ

Íjgyártó István kulturális és tudománydiplomáciáért felelős államtitkár a program keretében látogatást tett az Art Institute of Chicagóban, valamint annak művészeti iskolájában, ahol a holográfia magyar gyökereiről és jelenkori művészeti potenciáljáról, a művészeti és technológiai együttműködés lehetőségeiről cseréltek eszmét Eduardo Kac professzorral, a terület egyik meghatározó amerikai kortárs művészével.

A kiállítás jelentőségét mutatja, hogy a New York–i Guggenheim Múzeum, valamint az Art Institute of Chicago után 2017 február közepétől a Los Angeles County Museum of Art is bemutatja a tárlatot, így Moholy-Nagy munkássága az Egyesült Államok legnagyobb művészeti múzeumaiban jelenik meg.

A kiállítás támogatója a Külgazdasági és Külügyminisztérium. A chicagói záróesemény az 1956-os Emlékbizottság támogatásával valósult meg, a program koordinációját a New York-i Magyar Kulturális Központ és a chicagói magyar főkonzulátus végezte.