A magyar export tavalyi rekordteljesítménye után folytatódnak a kedvező tendenciák, így reális esély van arra, hogy az idén 100 milliárd euróra nőjön a magyar kivitel - mondta Szép-Tüske Rita, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) külkereskedelmi főosztályának vezetője szerdán Budapesten, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. konferencia-sorozatának idei ötödik, az exportösztönzésről tartott rendezvényén.
A főosztályvezető kiemelte: a külgazdasági stratégia legfontosabb célja, hogy Magyarország minél több munkahelyet megtartson, illetve újakat teremtsen, és növelje a gazdaság versenyképességét. Rámutatott: a külgazdasági stratégia a nem európai piacokra is szeretne minél nagyobb mértékben összpontosítani, már látszanak a keleti és déli nyitás eredményei.
A főosztályvezető elmondta: a magyar diplomácia hangsúlyozottan kívánja támogatni az ország exporttevékenységét, a magyar cégek kivitelét, ezért a világ 131 országában külgazdasági szakdiplomaták segítik Magyarország cégeinek külpiaci tevékenységét.
Ésik Róbert, a Nemzeti Befektetési Ügynökség elnöke szerint a befektetésösztönzés közvetlenül az exportot is fejleszti, például a járműipar tavaly 2,4 milliárd euró működőtőkét vonzott, és a következő években együttesen több mint 8 ezer munkahelyet hoznak létre az ágazatban.
Az új befektetéseket tekintve Magyarország minden országot megelőzött a közép-európai régióban - emelte ki Ésik Róbert, hozzátéve, kedvező, hogy egy Magyarországon befektető cég alapvetően nem csupán a magyar partnereit szolgálja ki, hanem jelentősen hozzájárul a magyar exporthoz is.
Ésik Róbert hangsúlyozta: a befektetési ügynökség tevékenysége segítségével tavaly közel 18 ezer új munkahely jött, illetve jön létre, 71 sikeres projekt valósult meg. A régióban ezzel Magyarország az első helyre került, megelőzve például a jóval nagyobb Lengyelországot is - fejtette ki a Nemzeti Befektetési Ügynökség elnöke.
Oláh Zsanett, a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. (MNKH) vezérigazgatója elmondta: a cég egy szolgáltatáscsomag segítségével támogatja a magyar vállalkozásokat abban, hogy képesek legyenek kilépni a külpiacokra, és ott sikeresen tudjanak fellépni.
A Magyar Nemzeti Kereskedőház vezérigazgatója kiemelte: a hazai vállalkozások számára elérhető egy úgynevezett Partner Portál, amelyen hasznos információkat lehet kapni az általuk megcélzott országról, piacról. A kereskedőház jelentős hálózatot épített ki világszerte és a Kárpát-medencében is, sőt, a következő években kulturális értékekkel és a sportinnovációs termékekkel is megpróbálnak sikeresen fellépni a külpiacokon. Idén az innovációt, a magyar-magyar gazdasági kapcsolatok fejlesztését, illetve számos technológiai fejlesztés kivitelét helyezi előtérbe az MNKH - emelte ki Oláh Zsanett.
Márton Péter, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. vezérigazgatója kiemelte: a hazai GDP szerencsés esetben jóval 4 százalék felett bővülhet idén.
A vezérigazgató jelezte: rendkívül kedvező a gazdaság első negyedéves teljesítménye, ami az iparnak, az építőiparnak és a szolgáltató szektornak köszönhető, ezzel párhuzamosan csökken az államadósság, így a növekedés fenntartható marad.