Több mint három kilométer hosszú, magyar és szlovén beruházásban, európai uniós támogatással épült összekötő utat és ezzel együtt határátkelési pontot avattak kedden a zalai Rédics és a szlovéniai Göntérháza (Genterovci) között.

Az összesen több mint 1,7 millió eurós (félmilliárd forintos) összegből készült, 3,2 kilométeres út avatásán Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára felidézte, hogy januárban a magyar és a szlovén miniszterelnök Felsőszölnök és Kétvölgy között avatott egy hasonló, a határok átjárhatóságát könnyítő utat. Az akkori megbeszélések szerint a magyar-szlovén határon hat új útkapcsolat megteremtéséről állapodtak meg a kormányfők, s a mostani, Rédics és Göntérháza közötti avatást követően jövőre jó eséllyel újabb két út építése kezdődhet közös beruházásban.

Emlékeztetett arra, hogy a vasfüggöny leomlása előtt az itt élők talán még a keleti határok mentén lakóknál is mostohább helyzetben voltak, mert a határ szinte hermetikusan elzárta egymástól az embereket.

A jövőre induló új útépítésekkel együtt már a szükségleteket kielégítő számú határátkelési lehetőség lesz a két ország között - jelezte az államtitkár.

Fotó: Kovács MártonStanislav Rascan, a szlovén Külügyminisztérium főigazgatója arról beszélt, hogy a két ország közötti, minden területen baráti és jószomszédi kapcsolatokban az energia, a közlekedési infrastruktúra, a tudomány, az oktatás és a kultúra területén is van még lehetőség a fejlődésre.

Szlovénia számára Magyarország a hatodik legfontosabb gazdasági partner, tavaly 1,7 milliárd euró (mintegy ötszázmilliárd forint) volt a két ország közötti áruforgalom értéke. A múlt évben a magyar vállalkozások 55 millió eurós beruházást hajtottak végre Szlovéniában, míg a szlovén cégek 20 millió eurót fektettek be Magyarországon.

Számos lehetőség van még a kapcsolatok bővítésére, például a szlovén Nova Kreditna Banka privatizációja iránt magyar pénzintézet is érdeklődött - említette a szlovén politikus.

Fotó: Kovács MártonAnton Balazek, Lendva polgármestere elmondta: az 1,4 kilométeres szlovén útszakasz több mint félmillió eurós költséggel épült meg. Az Európai Unió 350 ezer euróval támogatta a munkálatokat, a szlovén állam 50 ezer euróval járult hozzá, a lendvai járás hivatala pedig 110 ezer eurót biztosított.

Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója az MTI kérdésre közölte: magyar oldalon 1,8 kilométer hosszú utat építettek a korábbi földút nyomvonalán. Az 1,2 millió eurós költségeket 85 százalékban uniós forrásból 15 százalékban pedig hazai forrásból finanszírozták.

Fotó: Kovács MártonAz összesen 3,2 kilométeres, kétszer egysávos út 7,5 tonna tengelyterhelésre készült, 90 kilométeres sebességgel lehet rajta közlekedni. Érdekessége, hogy a határátkelési ponton folyó pataknál szlovén oldalon nem hidat, hanem az út szintjénél mélyebbre ereszkedő gázlót építettek, a patak áradása esetén a víz elönti az útburkolatot.

Az út ünnepélyes átadását követően a két ország külügyi vezetői közösen tekintették meg a közeli Bödeháza és Zsitkóc (Zitkovci) között tervezett, mintegy 1,5 kilométeres út lehetséges nyomvonalát.

Fotó: Kovács MártonA politikusok ezt követően Rédicsen, a határátkelő magyar oldalán álló egykori, mára lepusztult kiszolgáló létesítményeket szemlélték meg, amelyet a tervek szerint lebontanának. Az MTI úgy tudja, a remények szerint két év múlva kezdődhet meg a bontás, ami mintegy 8 millió eurós költséget igényel.