Több mint három kilométer hosszú, magyar és szlovén beruházásban, európai uniós támogatással épült összekötő utat és ezzel együtt határátkelési pontot avattak kedden a zalai Rédics és a szlovéniai Göntérháza (Genterovci) között.
Az összesen több mint 1,7 millió eurós (félmilliárd forintos) összegből készült, 3,2 kilométeres út avatásán Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára felidézte, hogy januárban a magyar és a szlovén miniszterelnök Felsőszölnök és Kétvölgy között avatott egy hasonló, a határok átjárhatóságát könnyítő utat. Az akkori megbeszélések szerint a magyar-szlovén határon hat új útkapcsolat megteremtéséről állapodtak meg a kormányfők, s a mostani, Rédics és Göntérháza közötti avatást követően jövőre jó eséllyel újabb két út építése kezdődhet közös beruházásban.
Emlékeztetett arra, hogy a vasfüggöny leomlása előtt az itt élők talán még a keleti határok mentén lakóknál is mostohább helyzetben voltak, mert a határ szinte hermetikusan elzárta egymástól az embereket.
A jövőre induló új útépítésekkel együtt már a szükségleteket kielégítő számú határátkelési lehetőség lesz a két ország között - jelezte az államtitkár.
Stanislav Rascan, a szlovén Külügyminisztérium főigazgatója arról beszélt, hogy a két ország közötti, minden területen baráti és jószomszédi kapcsolatokban az energia, a közlekedési infrastruktúra, a tudomány, az oktatás és a kultúra területén is van még lehetőség a fejlődésre.
Szlovénia számára Magyarország a hatodik legfontosabb gazdasági partner, tavaly 1,7 milliárd euró (mintegy ötszázmilliárd forint) volt a két ország közötti áruforgalom értéke. A múlt évben a magyar vállalkozások 55 millió eurós beruházást hajtottak végre Szlovéniában, míg a szlovén cégek 20 millió eurót fektettek be Magyarországon.
Számos lehetőség van még a kapcsolatok bővítésére, például a szlovén Nova Kreditna Banka privatizációja iránt magyar pénzintézet is érdeklődött - említette a szlovén politikus.
Anton Balazek, Lendva polgármestere elmondta: az 1,4 kilométeres szlovén útszakasz több mint félmillió eurós költséggel épült meg. Az Európai Unió 350 ezer euróval támogatta a munkálatokat, a szlovén állam 50 ezer euróval járult hozzá, a lendvai járás hivatala pedig 110 ezer eurót biztosított.
Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója az MTI kérdésre közölte: magyar oldalon 1,8 kilométer hosszú utat építettek a korábbi földút nyomvonalán. Az 1,2 millió eurós költségeket 85 százalékban uniós forrásból 15 százalékban pedig hazai forrásból finanszírozták.
Az összesen 3,2 kilométeres, kétszer egysávos út 7,5 tonna tengelyterhelésre készült, 90 kilométeres sebességgel lehet rajta közlekedni. Érdekessége, hogy a határátkelési ponton folyó pataknál szlovén oldalon nem hidat, hanem az út szintjénél mélyebbre ereszkedő gázlót építettek, a patak áradása esetén a víz elönti az útburkolatot.
Az út ünnepélyes átadását követően a két ország külügyi vezetői közösen tekintették meg a közeli Bödeháza és Zsitkóc (Zitkovci) között tervezett, mintegy 1,5 kilométeres út lehetséges nyomvonalát.
A politikusok ezt követően Rédicsen, a határátkelő magyar oldalán álló egykori, mára lepusztult kiszolgáló létesítményeket szemlélték meg, amelyet a tervek szerint lebontanának. Az MTI úgy tudja, a remények szerint két év múlva kezdődhet meg a bontás, ami mintegy 8 millió eurós költséget igényel.