Az Innovációs és Technológiai Minisztérium eredményesen kezdeményezte a nagykapacitású villamos motorvonatok beszerzését célzó nagyprojekt elszámolható költségeinek növelését. Az Európai Bizottság közelmúltban elfogadott határozata alapján így tizenkilenc emeletes jármű megvásárlása finanszírozható az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program uniós és hazai forrásaiból. A kormány a mintegy 100 milliárd forintos beszerzés folytatásának fedezetét is biztosította már tavalyi döntésével.

A MÁV-START Zrt. 2017 áprilisában kötött nyolc évre szóló keretmegállapodást a gyártó Stadlerrel 40 darab 600 ülőhelyes KISS elővárosi villamos motorvonatra. Az első két eseti szerződésben összesen 19 motorvonatot hívtak le, amelyek a két legforgalmasabb Budapest elővárosi vonalszakaszon közlekednek majd Cegléd és Vác felé.

Az első elkészült egységet március közepén néhány napig, utasforgalmi próbaüzem keretében már használhatták a vonatozók. A határok veszélyhelyzeti intézkedésként szükségessé vált lezárása miatt a svájci gyártó cég azonban hazarendelte Magyarországon dolgozó külföldi munkavállalóit. A járművek közlekedtetése így jelenleg szünetel addig, amíg a Stadler a tesztüzemhez szükséges műszaki felügyeletet ismét el tudja látni.

Az uniós közlekedésfejlesztési keret kimerülése miatt a kormány tavaly novemberben úgy döntött, hogy a további 21 motorvonat megvásárlását hazai forrásból teszi lehetővé. A cél az, hogy a költségvetési hozzájárulás teljes összege beforgatható legyen a következő uniós ciklus forrásainak terhére. Az Innovációs és Technológiai Minisztériummal 2019 decemberében megkötött szerződés 2021-ben és 2022-ben összesen 106 milliárd forint támogatást biztosít a személyszállító vasúttársaság számára.

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „A 40 emeletes motorvonat több mint 205 milliárd forintba kerül, ennek fejében 24 ezer új ülőhely-kapacitással gyarapszik a személyszállító vasúttársaság. A járműfejlesztések célja a közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalának emelése, autózással szembeni versenyképességének erősítése. A MÁV-START Zrt. elővárosi flottájának megújítása révén a főváros vonzáskörzetében tovább nő a vasút utasvonzó képessége. A kormányzati támogatással megvalósuló fejlesztéseknek köszönhetően másfél-két éven belül a Budapest elővárosi forgalomban mindenütt korszerű Desiro, Flirt és Kiss motorvonatok szállíthatják majd az utasokat.”

Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója hozzátette: „A KISS motorvonatokra nagy szükségünk  van, hogy a legfrekventáltabb elővárosi vonalainkon javuljon a menetrendszerűség, és elsősorban a reggeli, délutáni csúcsidőkben megnőjön a kapacitásunk. A március 15-én kezdődött utasforgalmi próbaüzem a járványhelyzet miatt leállt, mert a svájci gyártó hazahívta a mérnökeit. Ha enyhül a biztonsági intézkedések szigora, természetesen folytatódik a munka, és az emeletes motorvonat újra megjelenhet a cegléd-szolnoki vonalon.”