Magyarország elkötelezett a közlekedési, logisztikai infrastruktúra fejlesztése mellett - mondta Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára hétfőn a METRANS csoport Budapestről Kínába induló első konténervonatának indító ünnepségen Csepelen.
Kifejtette, a kormány 2022-ig 5000 milliárd forintot fordít közúti és vasúti fejlesztésekre az ország logisztikai pozíciójának erősítésére, a vasúti beruházásokra szánt 1500 milliárd forint keretből több mint 1000 kilométer vasúti pályát korszerűsítenek, és növekszik a villamosított vonalak hossza.
Hozzátette: a magyar kormány terve, hogy 2030-ig a szomszéd országokkal összefogva a Kárpát-medencét Európa leggyorsabban fejlődő, egységes gazdasági, kereskedelmi, közlekedési területévé tegye. Ezt a törekvést szolgálja egyebek között a Budapest-Belgrád közötti vasúti pálya várhatóan 2024 végéig elkészülő korszerűsítése is.
A magyar kormány 2010-ben meghirdetett keleti nyitás politikájának sikerét igazolja a magyar-kínai gazdasági, kereskedelmi kapcsolatok fejlődése, és az, hogy Kína vonzó befektetési területnek tekinti Magyarországot - mondta, hozzátéve, hogy az országba eddig mintegy 4 milliárd dollár kínai beruházás érkezett, a Kínába irányuló magyar export tavaly meghaladta az 1,9 milliárd eurót.
Mosóczi László kiemelte, hogy a magyar kormány erősíteni kívánja Magyarország tranzitszerepét a Távol-Kelet és Európa közötti forgalomban is. Magyarországról 2017-ben és 2018-ban három transzkontinentális konténervonat indult útnak Kínába magyar és más közép-európai gyártók, mezőgazdasági termelők termékeivel - ismertette.
Kiss Péter, a METRANS csoport elnök-vezérigazgatója az ünnepségen elmondta, hogy a vonat 9500 kilométert tesz meg Budapest és Hsziamen között. A járat jó példája a cégcsoport, a német DBO cég, valamint kínai Beijing Trans Eurasia közötti kiváló együttműködésnek - fogalmazott. Hozzátette: a hetente rendszeresen közlekedő vonat hatékony megoldást kínál nemcsak Magyarország, de a régió, így Ausztria, Csehország és Szlovákia vállalatai számára is az Ázsiába irányuló áruk hatékony szállítására.
Cso Ji, a Kínai Népköztársaság budapesti nagykövetségének első titkára az ünnepségen arról beszélt, hogy kedvező infrastrukturális adottságaival Magyarország Kína számára Kelet-Közép-Európa logisztikai és szolgáltatási központja.
Borbély Lénárd, Csepel polgármestere felidézte, hogy a kerületi önkormányzat és a METRANS évek óta kiváló partneri együttműködést ápol, amely a kerület számára is előnyt hordoz. A vonat indítása nemcsak a METRANS, hanem Csepel számára is jelentős siker - fogalmazott.
A METRANS csoport tájékoztatása szerint az útnak indított szerelvényen szállított termékek döntő többsége Magyarországról származik, de Közép-Európa más országaiból is került áru rakományba.
A szerelvény Magyarországon, Szlovákián, Ukrajnán, Oroszországon és Kazahsztánon át 15 nap alatt 9500 kilométert tesz meg a kínai Hsziamen városba.
A széles nyomtávú vasúti teherkocsikról keskeny nyomtávra való átrakodás a szlovák-ukrán-magyar határon történik a szlovákiai Dobra település terminálján. A vonat innen halad tovább Ukrajnán, Oroszországon és Kazahsztánon át, ahol ismét a normál nyomtávú vasúti vágányokhoz igazított vagonokra kerül át az áru.
A METRANS csoport Európa egyik piacvezető vállalata az intermodális szállítmányozásban, saját konténerterminálok hálózatával rendelkezik, szolgáltatásaival tíz európai országban van jelen.