Három éven belül kiépül a Szombathely-Körmend-Zalaegerszeg és az M7-es autópálya közötti új közúti kapcsolat, zajlik a kivitelezési program - jelentette ki szerdán Bükfürdőn a Közlekedéstudományi Egyesület által rendezett közlekedésfejlesztési és beruházási konferencián előadásában Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.
Elmondta, hogy elkezdődött a kivitelezés az M86-os autóút Körmend és Szombathely közötti szakaszán, megépül az M76-os autóút Zalaegerszeg és Körmend közötti szakasza, de hamarosan indulhat a 8-as főút négy nyomsávúsítása a litéri és a füredi csomópont között is, valamint Veszprémben is megépül a 8-as és a 82-es főutak összekötő szakasza.
Az államtitkár szavai szerint már döntött a kormány a Komárom és Székesfehérvár között a 13-as és 81-es utak négysávúsításáról, ami részben tehermentesítené az M1-es autópályát és az M5-ös autópályát a budapesti átkeléstől.
Mosóczi László előadásában szólt arról is: nemrég fejeződött be egy 106 milliárd forintos komplex útfelújítási program, amelynek köszönhetően 1500 kilométeren újult meg a közúthálózat az ország minden szegletében.
Úgy fogalmazott: ebből az útfelújítási programból "kimaradt" egy 16,4 milliárd forintos csomag, amit az idén fognak megvalósítani, ennek részleteiről szavai szerint a következő kormányülésen döntenek.
A forrás rendelkezésre áll, a tervek megvannak, a kivitelezés pedig még ebben az évben be is fejeződhet - mondta.
Mosóczi László hangsúlyozta: a magyar falu program keretében még az idén 50 milliárd forintot fordítanak mellékutak és helyi utak felújítására, jövőre pedig szintén 50 milliárd forint forrás áll majd rendelkezésre ugyanerre a célra.
Megemlítette, hogy évente 320 milliárd forint forrást biztosít a kormány az autópálya-építési program folytatására, szavai szerint ez az összeg az, amit a magyar költségvetés elbír, és amire az építőipari kapacitás is rendelkezésre áll.
Vasúti fejlesztésekről szólva az államtitkár kiemelte, prioritást élvez a főváros és a megyeszékhelyek közötti vasúti összeköttetések fejlesztése úgy, hogy a vonalakon 120-160 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedhessenek a vonatok, a megyeszékhelyek közötti vonalakon pedig legalább 100-120 kilométeres legyen az óránkénti sebesség.
Szavai szerint ugyancsak fontos cél a budapesti elővárosi közlekedés folyamatos fejlesztése, a HÉV-vonalak felújítása és bővítése, az elöregedett szerelvények korszerűbbre cserélése.
Ismertetése szerint javítani kell a vasút energiafelhasználásán, folytatni kívánják a digitalizációt, amelynek fontos része az utastájékoztatás korszerűsítése.
Szintén műszaki fejlesztések kellenek Mosóczi László felsorolása szerint a Budapest-Bécs közötti összeköttetés gyorsításához, zajlik a Budapest-Pozsony-Prága-Varsó nagysebességű vasúti összeköttetés tervezése, készül a részletes megvalósíthatósági tanulmány.
A várható eredmények természetesen attól is függnek, hogy az Európai Unió milyen finanszírozási forrásokat biztosít majd vasútfejlesztésre a 2021-2027-et-es időszakban - jegyezte meg.