Az elmúlt évekhez hasonlóan 2019-ben is a családok biztonsága és a tisztességes vállalkozások védelme áll a fogyasztóvédelem fókuszában - mondta Kara Ákos, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára kedden Budapesten sajtótájékoztatón.
Kiemelte: a fogyasztóvédelmi ellenőrzések középpontjában az elektronikus kereskedelem áll, a hatósági ellenőrzések keretében már több mint 1700 webáruház működését, gyakorlatát vizsgálták meg, ennek köszönhetően a jogsértések aránya negyedére csökkent.
Az ITM államtitkára rámutatott: 2019-ben az internetes kereskedelem mellett a hagyományos kereskedelem ellenőrzése is a fő feladatok között szerepel, 2018-ban 5800 üzletet ellenőriztek. Kara Ákos hangsúlyozta, hogy a hatóság a jövőben is szigorúan fellép a gyakran megtévesztésre épülő, leginkább a kiszolgáltatott idős embereket tudatosan megkárosító értékesítési gyakorlattal szemben.
Kara Ákos kiemelte, hogy idén is kiemelt ellenőrzési terület marad a termékbemutatók köre. Ismertette: az elmúlt évek aktív hatósági munkájának, valamint a jogszabályi szigorításoknak köszönhetően kevesebb, mint tizedére csökkent az ezzel kapcsolatos panaszok száma a fogyasztóvédelmi hatóságnál.
Kiemelte: az árubemutatók tevékenysége az egészségügyi témakörre, az egészségvédelmi termékekre tevődött át. A jövőben is hatékonyan fel kell lépni a fogyasztókat félrevezető, megkárosító értékesítésekkel szemben - fűzte hozzá.
Elmondta: 2018-ban több mint 33 ezer panasz érkezett a fogyasztóvédelmi hatósághoz, amelyeknek 45 százaléka jótállással és szavatossági gyakorlattal függött össze. Kiemelte: a vásárlók visszajelzéseiből látható, hogy a jótállás és szavatosság területén egyre nagyobb az igény ezeknek a szabályoknak az egyértelművé tételére, szigorítására, a tárca készen áll arra, hogy előzetes és alapos egyeztetés után változtasson az előírásokon. Így a vásárlók érdekében a hibás termék javítására, cseréjére vonatkozó határidőket is pontosabbá, egyertelművé lehet tenni - fűzte hozzá az államtitkár.
Kara Ákos jelezte: a fogyasztóvédelmi hatóság 2019-es ellenőrzési programjában kiemelten szerepel az online kereskedelem ellenőrzése, az árubemutatóval egybekötött termékértékesítések vizsgálata, az úgynevezett "vámriasztással" érintett, mindennapokban rendszeresen használt termékek laboratóriumi vizsgálata, ellenőrzése, köztük kiemelten a gyermekruházat, a játékok és a villamossági termékek ellenőrzése, emellett a szezonális, azaz húsvéti, karácsonyi eladások, vásári gyakorlat ellenőrzése.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta: a szezonális ellenőrzések keretében a biztonság vizsgálata elsőrendű feladat, ennek érdekében továbbra is kiemelten ellenőrzik a gyermekek által gyakran látogatott kalandparkokat, aquaparkokat, nyári táborokat és vidámparkokat. Közölte: 2018-ban közel 800 helyszínen ellenőrizte a hatóság a kaland-, aqua-, vidámparkok, táborok biztonságát igazoló tanúsítványokat.
Keszthelyi Nikoletta rámutatott: tavaly nagy hangsúlyt kapott a családok kikapcsolódásához kötődő repülőutak során a légiutas jogok ellenőrzése.
Jelezte: ezzel összefüggésben tavaly összesen 142 millió forint bírságot szabott ki a fogyasztóvédelmi hatóság másodfokon két fapados légitársasággal szemben.
A helyettes államtitkár arra is felhívta a figyelmet, hogy az ITM-en belül működik az Európai Fogyasztói Központ, amely közvetlenül intézi a fogyasztók, így a repülővel utazók határon átnyúló vásárlásaiból adódó problémákat, tavaly a központ összesen 29 millió forint értékben sikerrel érvényesítette az utasok vagyoni igényét.
Keszthelyi Nikoletta jelezte: a hatékony fogyasztóvédelemhez elengedhetetlen a vásárlók tudatosságának, ismereteinek javítása. Az ismeretek bővítését, tanítását időben el kell kezdeni, ennek érdekében már 51 iskolának adták át a fogyasztói tudatosságra nevelő iskola címet, amely azokat az iskolákat díjazza, amelyek felismerték a fogyasztóvédelmi oktatás fontosságát - emelte ki a helyettes államtitkár.