Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) korábbi pályázati körökben lekötetlenül maradt, ún. visszahulló forrásainak sorsáról döntöttek a közelmúltban a tagállamok képviselői az Európai Bizottság javaslata alapján. A jelenlegi uniós költségvetési időszak egyik utolsó CEF-kiírásából öt magyar érdekeltségű projekt nyert támogatást. Így az új pénzügyi alap terhére valósulhat meg a Budapest-Bécs vasúti kapcsolat magyarországi szakasza nemzetközi átjárhatóságát javító fejlesztés is közel 19 milliárd forint beruházási értékben.
A CEF napokban lezárult pályázati körében 130 projekt jutott összesen 2,1 milliárd euró támogatáshoz. Az Európai Bizottság az értékelés során figyelembe vette a nemzeti kohéziós borítékokat, amelyek 2016 végéig elkülönített forrásmennyiségeket tartalmaztak a később csatlakozott tagállamok számára. Magyarország e tételt már előzőleg teljes egészében lefedte hazai beruházásokkal, és a későbbi pályázati fordulókban is sikeresen szerepelt.
A jelenlegi kiírásban befutó magyar projektek legjelentősebbike a Budapest és Bécs közötti vasúti kapcsolat gyorsítása a Kelenföld-Hegyeshalom vonalon tervezett biztosítóberendezési, központi forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztésekkel. Az átjárhatóságot szolgáló beavatkozások nyomán a menetidő negyedórával csökkenthető, a menetrendi kínálat bővíthető lesz az osztrák főváros és Nyugat-Európa felé.
A magyar érdekeltségű nyertes fejlesztések révén biztonságos kamionparkolókat alakítanak ki az M5-M43 autópálya-csomópont környezetében 131, Kiskunfélegyházán az M5 autópálya mellett pedig 171 férőhellyel. A magyar légiforgalmi irányító, a HungaroControl közreműködésével valósul meg az ún. SESAR Telepítési Program újabb eleme. Ezeken felül egy magyar érintettségű német projektben a TEN-T hálózaton működő, hazánkban is rendszeresen megforduló Siemens mozdonyokba (Vectron/Smartron) ETCS Baseline 3 fedélzeti egység prototípusokat fejlesztenek.
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „Magyarország ebben az uniós ciklusban 57 saját közlekedésfejlesztési projektjéhez nyert el összesen 362 milliárd forint CEF-támogatást. A 670 milliárd forint beruházási értékben megvalósuló fejlesztések közé tartozik az M15 és M70 gyorsforgalmi utak tavaly lezárult teljes négysávúsítása, vagy a Monostori híd nyáron befejeződő építése Komáromnál, a Duna felett. CEF-hozzájárulással zajlik a Kelenföld-Százhalombatta-Pusztaszabolcs és a Rákos-Hatvan vasúti vonalszakaszok korszerűsítése, amely a Budapest elővárosi és a Pécs, Miskolc irányú távolsági összeköttetések színvonalát egyszerre javítja. A sikeres magyar pályázati szereplésre a következő uniós költségvetési időszakban is építhetünk, amelyben ismét elérhetőek lesznek az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz forrásai.”