Technológiai fejlesztések és a forgalomszervezés innovációja nélkül nem kezelhető az európai légi forgalom növekedése - mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter kedden Budapesten.
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat európai légiforgalmi irányításról a Magyar Tudományos Akadémia épületében szervezett konferencián a miniszter azt mondta, az unió légiforgalmának kezelésére 15 évvel ezelőtt jött létre az Egységes Európai Égbolt koncepció, ma már viszont komolyabb kihívásoknak is meg kell felelni, mivel az előre jelzettnél gyorsabb a forgalom bővülése.
Európában 2018-ban 11 millió kereskedelmi járat indult, ez 2035-ig másfélszeresére emelkedhet, így szükség van az irányítás és a forgalomszervezés megújítására - mondta a miniszter. Hozzátette, hogy a növekedés Magyarországot sem kerülte el: a HungaroControl tavaly több mint 1 millió járatot irányított, tíz százalékkal többet, mint egy évvel korábban, az átrepülő forgalom ugyanekkora mértékű növekedése a prognózis kétszerese volt.
Palkovics László hangsúlyozta, a légiközlekedési ágazat meghatározó tényező Magyarország versenyképességében, a minisztérium a szektor megújítására törekszik, amelynek célja a fenntarthatósági szempontok érvényre juttatása. Ennek érdekében jött létre a Légiközlekedési és Repülőgépipari Tanács, amelynek első eredménye, hogy Budapest irányából az éjszakai repülések megtiltásával jelentősen csökken a zajterhelés a repülőtér környékén.
A miniszter felhívta a figyelmet arra is, hogy a légiforgalmi irányítók kompetenciáikat külföldön is jól tudják kamatoztatni, számukra az állami szféra által biztosított lehetőségek kevésbé vonzóak, ezért a jelenlegi, főként irányítóhiányból fakadó kapacitásgondokat az elvándorlás is súlyosbítja. Hozzátette: Magyarország és a régió számára kiemelt jelentőségű a szoros és innovatív nemzetközi együttműködés, amelynek a miniszter szerint jó példája, hogy a HungaroControl végzi a koszovói magas légtér irányítását Budapestről.