Palkovics László innovációs és technológiai miniszter meghívására 2018. augusztus 27-én Budapestre érkezett Jerzy Kwieciński lengyel beruházási és gazdaságfejlesztési miniszter.
A felek között szóba kerültek az Európai Bizottság által bemutatott költségvetési elképzelések a 2021-2027. közötti időszakra vonatkozóan. Az Európai Bizottság idén májusban hozta nyilvánosságra a következő költségvetési időszakra vonatkozó javaslatát, valamint a kohéziós politika jövőjéről szóló jogszabálycsomagot.
Magyarország legfőbb célja javítani a tagállami társfinanszírozásra vonatkozó arányokat, ugyanis a bizottság ennek jelentős emelésére tett javaslatot. Hazánk számára nagyon komoly a tét, mivel a bizottsági javaslatok elfogadása esetén a következő 7 évre vetítve a társfinanszírozási terhek akár ezermilliárd forintos nagyságrendben is nőhetnének.
A magyar kormány nem tart elfogadhatónak egy olyan költségvetési javaslatot, amely a szegényebb tagállamok forrásait a gazdagabb tagállamoknak juttatja. Szintén elfogadhatatlan, hogy a javasolt pénzügyi megtakarítások aránytalan mértékben érintsenek bizonyos tagállamokat – a kohéziós politika keretének csökkentését ugyanis a tervek szerint 92%-ban a V4 országoknak járó támogatások megvágásával fedeznék.
Jerzy Kwieciński többek között arról is beszélt, hogy míg az Egyesült Államokban az elmúlt években olyan innovatív vállalatok jöttek létre, melyek példaul az autóipar területén érdemi piaci szereplőkké váltak, addig Európában kevés ilyet találni. Palkovics László hozzátette, ez valóban így van, tekintve, hogy az Európai Unió az elmúlt években hiába költött nagyon sokat innovációs fejlesztésekre, ezeknek még sincs igazi, kézzel fogható eredménye, bár mostanra már vannak bíztató jelek ezen a téren.
A felek úgy ítélték meg, hogy – bár a bizottság kísérletet tesz erre – a kohéziós politika működésének egyszerűsítésére tett tervek nem elégségesek. Az is kedvezőtlen, hogy a javaslat szerint a kohéziós politikából a központi irányítás felé terelődne a források egy része, s ez a tagállamok innovációs törekvéseit, fejlesztéseit is negatívan érintheti.
A találkozón a miniszterek üdvözölték a magyar-lengyel és a V4-együttműködést a bizottsági javaslatokról szóló tárgyalások során. Jerzy Kwieciński kiemelte, országának közlekedési szempontból jó kapcsolata van Németországgal, s a jövőben déli irányba, így Magyarország felé is szeretnék fejleszteni az autóutakat, illetve a vasúti pályákat.