70 hónapja nő a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon, áprilisban a növekedés kétszerese volt az uniós átlagnak. A növekedés fenntartható, mert a magyar munkavállalók és a hazai vállalatok teljesítményére épül, szemben a 2008-as válságidőszakkal, amikor a fogyasztást külföldi hitelek finanszírozták.
„Egyre több magyar család engedheti meg magának, hogy az alapvető élelmiszer-szükségleteken túl tartós fogyasztási cikkeket vásároljon. Az elmúlt hónapok kiemelkedő bővülése arra utal, hogy a háztartások tudnak és mernek is költeni, és elkezdik pótolni a 2007-2008-as válság miatt elhalasztott fogyasztásukat” – mondta György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért és -szabályozásért felelős államtitkára. Az elhalasztott fogyasztás pótlását alátámasztja a lakossági hitelállomány, ezen belül a tartós fogyasztási cikkek hiteleinek több hónapja tartó, dinamikus növekedése is.
Az előzetes, igazítatlan adatok alapján áprilisban 8,5%-kal nőtt a kiskereskedelmi forgalom volumene, és a naptárhatással igazított adatok is 7,1%-os bővülést mutatnak éves alapon. A gyors kiskereskedelmi növekedéshez a legnagyobb mértékben a nem élelmiszer termékek járultak hozzá 2019 áprilisában. E termékek kereskedelmi forgalmi részesedése a válságot követően 2014-ig mérséklődött, azóta növekvő tendenciát mutat. A több mint 4,5 éve tartó növekedés áprilisban is folytatódott.
Nemzetközi összehasonlításban a magyar kiskereskedelmi forgalom volumenének növekedése több mint kétszerese volt az Európai Unió átlagának. A 2010-es évhez viszonyítva a hazai kiskereskedelmi forgalom növekedése Csehország és Szlovákia adatait is meghaladta. Ennek kapcsán György László emlékeztetett, hogy vásárolni akkor lehet, ha van miből: részben a kormány intézkedéseinek köszönhetően 2010 óta a nettó reálbérek több mint háromszor gyorsabban nőttek, mint 2002 és 2010 között.
„A magyarok bérnövekedésének két forrása van: az egyik, hogy egyre hatékonyabban dolgozunk. A másik, hogy a hazai vállalkozások erősödésének és az adókedvezményeknek köszönhetően munkájuk gyümölcséből végre egyre nagyobb mértékben részesülnek a magyar családok” – tette hozzá az államtitkár.
A kiskereskedelem további bővülését a júliustól induló Családvédelmi Akcióterv is támogathatja. A forgalom növekedése az év vége felé várhatóan fokozódik majd az iparcikkeket, a lakásépítéshez és -felújításhoz kapcsolódó termékeket kínáló üzletekben. György László szerint ez újabb példája annak, hogy a kormány intézkedései egyszerre erősítik a magyar családokat, a magyar vállalatokat és a nemzetgazdaság egészét.