Nem lehet megengedni, hogy Brüsszel - ahogy azt tervezi - óriási mértékben csökkentse a fejlesztéspolitikai forrásainkat - jelentette ki Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkára Pozsonyban, kedden.
Az államtitkár erről a visegrádi országok (Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország) közlekedéspolitikáért felelős minisztereinek találkozója utáni sajtótájékoztatón beszélt, miután V4-es partnereivel szándéknyilatkozatot írtak alá egy országaikat összekötő gyorsvasút építéséről.
Schanda Tamás rámutatott: a V4-ek gazdasági eredményei magukért beszélnek, ezek az országok kimagaslóan jól teljesítenek, sikeresek, ám ahhoz, hogy ez folytatódjon, elengedhetetlen néhány feltétel teljesülése. Kifejtette: ilyen feltétel, hogy fejleszteni lehessen a közlekedési infrastruktúrát és - ezzel összefüggésben - az is, hogy az Európai Uniónak (EU) ésszerű költségvetése legyen.
Az államtitkár az Európai Bizottság (EB) - egy éve bemutatott, a 2021 és 2027 közötti időszakra vonatkozó - uniós költségvetési tervéről elmondta: abban az olyan jól működő programokra, mint a kohéziós és a közös agrárpolitika kevesebb forrás jutna, az EB által közvetlenül kezelt programokra pedig nagyságrendekkel több. Ez a kohéziós politika terén 10 százalékos forráscsökkenéssel számoló terv a V4-es országokat ennél is nagyobb, 20 százalékot is meghaladó mértékben érintené.
"A visegrádi országok számára ez a költségvetés elfogadhatatlan" - szögezte le Schanda Tamás. Hozzátette: V4-es partnereivel közös álláspontot fogalmaztak meg arra vonatkozólag, hogy az uniós költségvetésben szinten kell tartani a jól működő programok, azon belül a közlekedési infrastruktúrák fejlesztésének finanszírozását.
Az államtitkár az MTI kérdésére a V4-es országokat összekötő gyorsvasúttal kapcsolatban elmondta: következő lépésként a megvalósíthatósági tanulmányok készülnek el, és meg kell teremteni a finanszírozást is. Hozzátette: egyetértettek abban, hogy a projektet az EU-nak társfinanszíroznia kell. A gyorsvasút megvalósításához egy teljesen új vasútvonal építésére van szükség. Ezen óránként 300 kilométeres sebességgel haladnak majd a szerelvények, a tervek szerint Budapest-Pozsony-Brünn-Varsó útvonalon.