A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló törvény változásai az elmúlt években fokozatosan teremtették meg az alapjait annak, hogy a cégeljárás során az elektronikus ügyintézés minél inkább teljes körű legyen, az adminisztrációs terhek tovább csökkenjenek, valamint, hogy a magyarországi cégnyilvántartás az uniós jogalkotás elvárásainak (tagállami cégnyilvántartások összekapcsolása, fizetésképtelenségi nyilvántartás létrehozása) is megfelelhessen. A versenyképesség növelésének igénye és a modernizáció kihívásai mellett, azonban továbbra is kiemelt szempont maradt a cégnyilvántartás közhitelességének megőrzése illetve erősítése, valamint az ügyfelek minél magasabb színvonalon történő kiszolgálása.
Ezen törekvésekkel összhangban került sor a cégnyilvántartás és a cégeljárás 2018. július 1-jével bevezetett változtatásaira, amelyek ügyviteli és jogi szempontból is egyaránt az eddigi évek egyik legátfogóbb módosításának tekinthetőek.
A törvényi szabályozás idei módosítása tovább erősítette az egyes állami nyilvántartások közötti együttműködő-képesség és elektronikus kapcsolattartás jelentőségét. A közeljövőben lezáruló fejlesztések eredményeképpen a cégjegyzék már nemcsak azt fogja igazolni, hogy a bejegyzésre került adatok azonosak a bejegyzési (változásbejegyzési) kérelemben, illetve a hatóságok elektronikus értesítésében foglalt adatokkal, hanem azt is, hogy azok – ha más állami nyilvántartás elsődleges nyilvántartásként már nyilvántartja – helyesen is kerültek a cégjegyzékbe bejegyzésre. A természetes személyek bejegyzett adatainak változása a jövőben az adatot nyilvántartó szerv értesítése alapján, automatikusan kerül a cégjegyzékben átvezetésre, vagyis a jövőben a belföldi lakóhely változását, a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban átvezetett egyéb adatváltozást már nem kell a cégbírósághoz külön is bejelenteni, mert azok automatikusan kerülnek a cégjegyzékbe.
Az ügyfélközpontúság javítása érdekében a Cégtörvény módosítása a cégeljárásban is megteremtette az Elektronikus Fizetési Rendszeren keresztül történő azonnali fizetés lehetőségét, az egyszerűsített végelszámolás eljárásának szabályozásával és racionalizálásával, valamint a cég adataiban bekövetkező jövőbeli változás előre történő bejegyzésének lehetőségével pedig megkönnyítette és egyben költséghatékonyabbá tette a cégek bejelentési kötelezettségeit.
A bíróságok munkaterhének csökkentése és az ügyviteli folyamatok egyszerűsítése érdekében a Cégtörvény módosítása többek között meghatározta az eltiltás alatt álló személyek automatikus törlésének rendjét; kialakította a más bíróságoktól, hatóságoktól, ügyészségtől érkező végzések automatikus bejegyzésének módját; bővítette a vezető tisztségviselők képviseleti módjainak, illetve a céggel illetve annak tagjával szemben alkalmazott büntetőjogi intézkedések nyilvántartási lehetőségeit. A cégnyilvántartás és cégeljárás konzisztenciájának és közhitelességének javítása érdekében 2018. július 1-jétől automatikusan kerülnek átvezetésre a cég adataiban bekövetkező olyan változások, amelyet a cég vonatkozásában a cégjegyzék más cég fennálló cégjegyzék adatai között tart nyilván.
Az idei változások alapvetően a bíróságok munkafolyamataiban eredményeznek érzékelhetőbb változást, amelynek alapjait az újonnan bevezetésre került és fentebb is részletezett ellenőrzési mechanizmusok jelentik. Ennek technikai részletei a cégeljárás során kötelezően alkalmazandó elektronikus nyomtatványokban is már megjelentek. A zökkenőmentes átmenet biztosítása érdekében az Igazságügyi Minisztérium Céginformációs Szolgálata 2018. augusztus 31-éig még befogadja a régi nyomtatványokat is.