Újszerű feladatokat is vállal az Igazságügyi Minisztérium – jelentette ki Trócsányi László miniszter az MR1 Kossuth Rádió 180 perc című műsorában 2014. június 18-án.

Mv: Szakpolitikai bemutatkozásra hívtuk a stúdióba Trócsányi László igazságügy-minisztert. Jó reggelt kívánok.

Trócsányi László, igazságügyi miniszter: Jó reggelt kívánok, üdvözlöm a hallgatókat.

Mv: Elkészült, hát nem mostanában, ez már pár nappal ezelőtt, de most jelent meg nemrég a parlament honlapján a törvényalkotási program, az őszi törvényalkotási program. Egy kiemelt feladata biztosan lesz Önöknek, a kegyelmi jogszabály elkészítése. Ugye, ez a tényleges életfogytiglani börtönbüntetést ért nemzetközi kritikákra lesz a válasz, és egy új jogszabályt hoz létre. Mi lesz ebben az újdonság ahhoz képest, amit most a kegyelmezés magyarországi gyakorlatáról tudunk?

Trócsányi László: Jó reggelt kívánok. Maga mondta a választ. Gyakorlatról beszélünk. A gyakorlat pedig azt jelenti, hogy persze, mintegy szokás is lehet mondani, hogy nincs kodifikálva. És úgy gondolom, hogy a kegyelmezés, az egy nagyon fontos kérdés, az Alaptörvény is ismeri. Az államfőnek van egy egyéni kegyelmezési joga, amely azonban ellenjegyzéshez kötött. Az igazságügyi miniszternek az ellenjegyzéséhez kötött. Tehát egy komoly jogi aktusról van szó, amiben van politika és jogi felelősség természetesen. Kialakult egy gyakorlat. Ez a gyakorlat, benyújtja bárki a kegyelmi kérvényét akárhányszor, naponta, mindig újra meg kell vizsgálni. Igazából a határidők is bizonytalanok benne. Én azt gondolom, hogy bizonyos szempontból ezt a gyakorlatot kodifikálni kell. Kiket kell megkeresni, kinek a szakvéleményét kell bekérni? Tehát vannak olyan szakmai kérdései a kegyelmezési jognak, amelyeket a jogszabálynak tartalmaznia kell. És természetesen ugye, egy tényleges életfogytiglanra ítéltnek is joga van kegyelmi kérvényt benyújtani. Hogyan kell ezt csinálni? Kinek kell...

Mv: Illetve, talán az a fontos kérdés, hogy mikor, ugye? Mert, ha elkezdi letölteni a börtönbüntetését az illető, abszolút gyakorlati szempontból, ha megnézzük ezt a kérdést, nem is az a kérdés, hogy amikor megkapta a jogerős ítéletet, hogy akkor kegyelmet kap-e vagy sem, mondjuk a köztársasági elnöktől, hanem 15-20 év múlva változott-e annyit, megítélhető-e újra, hogy visszaengedhető a társadalomba vagy sem?

Trócsányi László: Ezek a kérdések, ezek a főbb kérdések. És úgy gondolom, hogy a kegyelmezési törvénynek ezekre kell választ adni. Hogy egy húsz-harminc év múlva benyújtott kegyelmezési kérvény, milyen speciális bizottságot kell fölállítani a kérvény megvizsgálásánál. Tudniillik a kegyelem azért a remény, ugye? Az, hogy valakinek van egy reménye, hogy egyszer ki tud szabadulni. Igen. Természetesen, ugye bizonyos, tehát a kérelmeknek a típusai között is lehet majd különbséget tenni. Az időt is figyelembe kell venni. Ezt a munkát most kezdtük el. Én rájöttem, ahogy hivatalba léptem, hogy ez egy olyan téma, amivel foglalkozni kell. Tehát volt egy 25 éves gyakorlatunk. És nincs jogszabály igazából ennek a rendjéről. És azt gondolom, hogy ezzel én egyébként Strasbourg fele is fogok tudni érvelni, egész bizonyos vagyok benne, mert hogyha ezt a törvényt jól megcsináljuk, akkor a tényleges életfogytiglani büntetés fog maradni. Ezt most határozottan tudom közölni, mint igazságügy-miniszter. Mindazonáltal, azt gondolom, hogy ez a kegyelmezési törvénynek a megfogadása egy modern dolog lesz, újszerű lesz, és azt gondolom, hogy tiszta vizet önt a pohárba.

Mv: Négy államtitkárral kezdi meg a munkát, ugye? Ha helyesen mondom. Őket ma be is mutatja a sajtónak, személyükben is. Én kinyomtattam az önéletrajzukat, a kormany.hu-n fellelhető életrajzokat. Kettejüket nem ismerjük talán annyira. Miért választotta őket, és miért pont őket választotta?

Trócsányi László: Hát, én azt gondolom, hogy egy kiváló csapatot sikerült összegyűjteni, nagyon jó államtitkáraim vannak. És azt gondolom, újszerű feladatokat is vállal az Igazságügyi Minisztérium. És ezt büszkén szoktam mondani, hogy "jogász minisztérium". És az, hogy szakpolitikusok vagyunk, ezt is fontosnak tartom megemlíteni. Azt gondolom, hogy van egy hagyományos feladat, ez a parlamenti munka, részvétel a parlament életében. Ez a kormánytagnak is a felelőssége. Répássy Róbert urat nem kell bemutatnom, parlamenti képviselő, korábbi igazságügyi államtitkár. Ezt a munkát kiválóan ismeri, és azt gondolom, hogy nagyon jó szakmai államtitkár, tehát jó politikai államtitkár. Ezt követően tudom mondani közigazgatási államtitkár, aki felelős a magánjogi és a büntetőjogi kodifikációért és a közjogi kodifikációért. Molnár Zoltán, ő valamikor az Igazságügyi Minisztériumnak a kodifikátora volt, majd a Pénzügyminisztériumnak a kodifikátora éveken keresztül, majd a kincstárnak volt a vezérigazgatója. Kiváló közigazgatási tapasztalatokkal rendelkezik. Úgy gondolom, hogy ezt a munkát ő magas színvonalon fogja tudni ellátni. És nagyon fontos itt megemlíteni a kapcsolatot a más tárcákkal, más tárcák jogszabályaihoz. Az alkotmányosságért, azért az Igazságügyi Minisztérium felel. Nekünk kell a más tárcák által elkészített jogszabálytervezeteknél is azt mondani, hogy stop, probléma van, át kell gondolni egy kérdést. Tehát van egy nagyon nagy felelőssége. Újszerű, hogy egy új államtitkárságot kapott az úgynevezett európai jogi és nemzetközi jogi részleg. Nagyon felértékelődött ez a kérdés. A mi felelősségünk a kötelezettségszegési eljárásoknak a koordinációja, ami ugye, az Európai Bizottság indít egy pilot eljárást, a pilot elsősorban egy probléma egy jogszabállyal. Ezt követően elindul egy eljárás a Bizottsággal, és ennek a koord... jogi kérdésekről van szó, egy külön államtitkárságunk van. Strasbourgi perképviselet, luxemburgi. Berke Barna. Ő valamikor a Versenyhivatalnak volt az elnöke. Ő egy kiváló jogász, a versenyjogot kiválóan ismeri. És ő fogja ezért a részlegért a felelősséget viselni. És van egy igazságügyi kapcsolatok. Az igazságügy, az nem egy bezárt egység, ahol csak úgy kell elképzelni, hogy egy szobában ülnek és jogszabályokat molyolnak. Ez így nem igaz. Nekünk vannak kapcsolataink a tágabb értelemben vett igazságszolgáltatással. Tudni kell, hogy mi történik az igazságszolgáltatás mezején. És ebben mi szeretnénk nyitni. Ez egy dialógus, mindenki fele, a tágabb értelemben vett igazs... beleértve a bírókat, beleértve a bírósági végrehajtókat. Hát ez egy nagyon érzékeny dolog, mert van a bírói függetlenség, amit nagyon tisztelek és fontosnak tartok. Mindazonáltal rendkívül fontos, hogy egy nyitott minisztérium legyen, jogász minisztérium, aminek azonban van egy társadalmi küldetése és felelősségérzete.

Mv: Na most, azt nézzük meg egy konkrét példán keresztül, hogy Önökhöz kerül-e például a devizahitelesek ügye? Önök kapják-e meg azt a feladatot, hogy készüljön el a jogszabály? Ugye a Kúria döntésére várt mindenki. A kormány többször elmondta, hogy ha ez megvan, és hát, végül is született egy jogegységi döntés, most az más kérdés, hogy az mennyire konkrét és mennyire alkalmazható, de ki fogja elkészíteni magát a jogszabályt, amely ugye őszre várható?

Trócsányi László: Nézze, ahogy a kormány, úgy az Igazságügyi Minisztérium is üdvözli természetesen a Kúria jogegységi döntését, hisz erre mindenki várt. Ez egy nagyon fontos dolog. Jelenleg a minisztérium szakértői elemzik az ebben foglaltakat, és abból milyen jogi feladatok vannak. Azonban egy ilyen jellegű dolog, ez egy összkormányzati kérdés. Az azt jelenti, hogy minden minisztér... vagy a gazdasági minisztériumnak, ezen kívül nyilván az Igazságügyi Minisztériumnak együttesen kell majd dolgoznia. Tehát ez egy tipikusan olyan ügy, ahol a gazdasági és a jogi szempontokat együtt kell figyelembe venni. Tehát az igazságügyi tárca nem tud önállóan dolgozni, mint ahogy nem tud egy gazdasági minisztérium önállóan. Ezért kell egy kodifikációs munkacsoportot létrehozni...

Mv: Külön erre a feladatra.

Trócsányi László: Külön erre a feladatra, és ősszel, ahogy Rogán Antal frakcióvezető úr is mondta, el fog készülni egy olyan jogszabálytervezet, amelyik a jogegységi határozatra referálni fog. De ez tipikusan olyan példa, ahol együtt kell működni, a kormányon belül is együtt kell működni, mert van jogi felelősség, van gazdasági felelőssége az ügynek.

Mv: Trócsányi László igazságügyi minisztert hallották az előző percekben.