Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes mutatta be szeptember 26-án, Budapesten a Hajózni szükséges! – A magyar hadihajózás története című könyvet. A kötet a Zrínyi Kiadó gondozásában jelent meg.

Fotó: Krasznai-Nehrebeczky Mária

A Lajta Monitor Múzeumhajón mutatták be hétfő délelőtt a Hajózni szükséges! – A magyar hadihajózás története című kötetet. Balogh Tamás, Csonkaréti Károly, Danyikó László, Daruka Norbert, Kaiser Ferenc és Krámli Mihály kötete szemléletesen, történelmi adatokra és a legújabb kutatásokra alapozva, színvonalasan illusztrálva mutatja be a Duna-flottilla gazdag örökségét őrző és folytató hadihajósok elhivatott szolgálatát.

Fotó: Krasznai-Nehrebeczky Mária

A kötetről először Isaszegi János nyugállományú vezérőrnagy, a Zrínyi Kiadó megbízott vezetője beszélt, majd az egyik szerző, Balogh Tamás mutatta be azt. Mint a TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület elnöke fogalmazott, magyar nyelven most először készült teljes monográfia a hazai hadihajózás teljes, átfogó történetéről. Persze léteznek korábbi szakmunkák is, ám az első nagyszabású ezirányú vállalkozást például az első világháború félbeszakította, és az akkor íródott – egyébként máig nélkülözhetetlen – művek egyébként sem történészi, hanem katonatiszti, a Habsburg-ház felé elvárt lojalitást tükröző szemlélettel íródtak. A magyar hadihajózás történetét a kora középkortól egészen napjainkig felölelő, hét nagyobb részegységből álló mű így százharmincnégy éves hiányosságot pótol.

Fotó: Krasznai-Nehrebeczky Mária

Vargha Tamás beszédében azt mondta: noha a hazai közvélemény – földrajzi adottságaink alapján akár jogosnak is tekinthetően – nem tartja hajósnemzetnek a magyart, a könyv rácáfolhat erre a vélekedésre, hiszen katonáink évszázadok óta ott vannak a hadihajók fedélzetén. Ha tengeri kijárattal nem is rendelkezünk, a folyókon így is éltetik a hadihajós hagyományokat. A magyar történelem megpróbáltatásai, Magyarország területi változásai a belföldi hadihajózásban is számos izgalmas, érdekes eseményt hagytak az utókorra, a Mészáros gőzös 168 évvel ezelőtti vízre bocsátásával modern korba lépett magyar hadihajózás pedig mára a NATO követelményeinek is megfelel. A Duna-flottilla gazdag örökségét őrző hadihajósok feladata, hogy biztosítsák a biztonságos hajózást a Dunán, és a világháborús „emlékeket” is semlegesítsék. Vargha Tamás úgy fogalmazott: a kötet szemléletes, színvonalasan illusztrált formában tiszteleg a magyar hadihajózás több évszázada előtt, és emléket is állít a katonáknak, akik az életüket áldozták a hazáért.

Fotó: Krasznai-Nehrebeczky Mária