„Közösségi kertészkedés a városban” címmel rendezett szakmai konferenciát a Földművelésügyi Minisztérium, melynek elsődleges célja a figyelemfelhívás volt. Emellett a tanácskozás résztvevői megvitatták az elmúlt években a témában megvalósult intézkedések eredményeit is.

V. Németh Zsolt környezetügyért, agrárfejlesztésért és hungarikumokért felelős államtitkár köszöntőjében kiemelte: a környezetformálás nem csak egy jól hangzó jelszó, hanem napi feladat, hiszen a külső környezet visszahat a belső környezetre is.

Fotó: Pelsőczy Csaba/FM

Külön világokat hozhatunk létre betonpallók között, fejlesztve a kreativitást, és megismerve a természet sajátos, nyugodt ritmusát. Felhívta a figyelmet arra, hogy a zöldítés a városi kerteken keresztül a leghatékonyabb befektetés. A közösségi kertekben fejlődő és termő növények tisztítják és hűtik a városi levegőt.

Ezen felül, a kertészkedés türelemre, kitartásra és felelősségvállalásra tanít. A helyi közösségeket is erősebbé teszi, miközben folyamatos sikerélményt biztosít. A mostani szakmai nappal ezekre a sikerélményekre, és további lehetséges fejlesztési területekre szeretné a tárca felhívni a figyelmet.

Fotó: Pelsőczy Csaba/FM

Az elképzelések szerint az év első felében véglegesítik a Földművelésügyi Minisztériumban készülő Városi agrárpolitikát – közölte a tanácskozáson Hegedűs Gábor vidék- és térségfejlesztési szakreferens. Elmondta, hogy a szakpolitikai program a városi piacok, a városi állattartás és a városi kertészkedés témáját vizsgálja; a mostani szakmai napon az utóbbival foglalkoztak. A készülő dokumentum a tárca lehetőségeit és kompetenciáit figyelembe véve, ezen a területen a közösségi kertek és az iskolakertek kérdéskörével foglalkozik a leginkább.

A közösségi kertek esetében jellemzően az önkormányzat és civil szervezet – civil szervezet, illetve vállalkozás – együttműködésében valósul meg a kerttervezés, az infrastruktúra kialakítása, illetve a kertet használók közösséggé formálása.

Az iskolakerttel bíró oktatási intézményeket az Iskolakertekért Alapítvány fogja össze, amely a múlt év végén több mint 100 iskolával és óvodával állt kapcsolatban. Tevékenységük az alkalmazott módszertanok, jó gyakorlatok megosztására, szakmai érdekképviseletre, újonnan alakítandó kertek esetében mentorálásra terjed ki.