Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter fórumot tartott Szolnokon, ahol a sertésstratégia és a hamarosan, a kormány elé kerülő tejágazati stratégia volt a fő téma.
A miniszter miután ismertette a sertésstratégia fontosabb elemeit és eredményeit, kitért arra is, hogy a tej esetében is javaslatot tesz a minisztérium az áfa csökkentésére, melytől hasonló hatást vár, mint a sertés áfa csökkentés esetében.
A sertéshús-áfacsökkentés eredményeként elmondta, hogy a fogyasztókhoz is elérő áfa-csökkentés valósult meg, az intézkedéssel a tisztességesen működő vállalkozások számára egyenlő versenyfeltételek születtek, valamint a feketegazdaság visszaszorulásával a piac további élénkülése és tisztulása várható.
Az eddigi tapasztalatok összhangban vannak a korábbi várakozásokkal, a meghatározó kiskereskedelmi láncok hajlandóak teljes egészében átadni a fogyasztók számára az áfa-csökkentés előnyeit, így jellemzően 17-22%-kal csökkentek az árak az érintett termékkörben. A nagyobb kereskedelmi láncok a szokásos forgalmukhoz képest látható növekedést tapasztalnak a sertés tőkehúsoknál, a KSH adatai szerint januárban a sertéshús fogyasztói ára éves alapon 17,2%-kal, míg decemberhez képest 15,3%-kal csökkent – emelte ki a miniszter.
A tej és tejtermékek világpiacán tapasztalható egyensúlytalanságot kiváltó tényezők továbbra is fennállnak, a tej és tejtermékek világpiaci kereslete 2008 óta először csökkent 2015-ben, a tejtermelés világszintű bővülése nem állt meg, a túlkínálat levezetésével létrejött magas készletek, a relatíve alacsony világpiaci kereslet miatt a tej és a tejtermékek árai tovább csökkennek – ismertette a helyzetet a miniszter.
Mivel Magyarországot is súlyosan érinti a tejpiaci válság, ezért a Földművelésügyi Minisztérium a kereskedelmi szektor javaslatainak meghallgatásán túl elkészítette azt az átfogó tejágazati stratégiát, amelyet a tervek szerint még áprilisban megtárgyalhat a kormány, és több más intézkedés mellett javaslatot tartalmaz az áfa csökkentésére is - jelentette be a miniszter.
A Földművelésügyi Minisztérium célja a fogyasztói tudatosság erősítése révén az egészséges, friss hazai tej és tejtermék fogyasztásának növelése. A fogyasztónak tisztában kell lennie döntése jelentőségével, amikor tejet vásárol. A jelenlegi világméretű tejpiaci válsághelyzetben a vásárló úgy segíthet a magyar tejágazatban dolgozókon, hogy magyar tejet emel le a polcról, hiszen azzal magyar munkahelyeket véd meg.