A tavaly elindított Mézes reggeli kampánynak is köszönhetően több mint kétszeresére emelkedett az elmúlt években Magyarországon a mézfogyasztás: a 2010-ben mért fejenkénti 30 dekagrammról 70 dekagrammra; a szaktárca törekvése, hogy ez az évtized végére 1 kilogrammra emelkedjen - mondta a földművelésügyi miniszter a Mézes reggeli program központi rendezvényén.

Fazekas Sándor ismertette: nyolc éve Szlovéniában indították el a programot, amelyhez Magyarország tavaly csatlakozott. A Földművelésügyi Minisztérium és az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) programjában 2014-ben 64 oktatási intézmény vett részt, idén már több mint 500, és így mintegy 86 ezer gyerek kapott magyar termelői mézből készült reggelit országszerte.

Fotó: Pelsőczy Csaba/FM

A mátranováki Fekete István Általános Iskolában a miniszter arról is beszélt, hogy a méhészet a mezőgazdaság elengedhetetlen ágazata, a méz fontos szerepet játszik az egészségmegőrzésben is.

Fazekas Sándor kitért arra, hogy Magyarországon mintegy 20 ezer család számára jelent megélhetést a méhészet.

Ksenija Skrilec, Szlovénia nagykövete is részt vett a rendezvényen, elmondta, országában a méhészek indították el a kampányt. Előadásokat tartottak az iskolákban, közben mézes reggelivel kínálták a gyerekeket.

Fotó: Pelsőczy Csaba/FM

Tudatosságra próbálták őket nevelni, arra, hogy a reggeli és a helyi termelés egészséges, ahol méhek vannak, ott tiszta a környezet - mondta, és emlékeztetett rá, hogy az ENSZ május 20-át a méhek világnapjának nyilvánította.

Mészáros László, az OMME elnöke úgy fogalmazott, Magyarországnak és a magyar méhészetnek minden jó kezdeményezéshez csatlakoznia kell. Tájékoztatása szerint 20 ezer méhész dolgozik az országban, 13 ezren az OMME tagjai. Ebben az évben 19 500 tonna mézet termeltek.

Fotó: Pelsőczy Csaba/FM

Magyarország sokéves átlagban 22-25 ezer tonna mézet tud termelni, ez jó években 30 ezer is lehet. A hazai méz 40-60 százaléka - hungarikumnak számító - akácméz. A magyar méz 73 százalékát külföldi piacokon értékesítik. "Magyarország kamionnal szállítja az egészséget Németországnak, Franciaországnak, az Egyesült Királyságnak" - fogalmazott Mészáros László, aki ezért nevezte fontosnak, hogy a kampány a gyerekeket célozza meg, az ő életkorukban még jobban alakíthatók az étkezési szokások.