Idén is folytatódik a Nemzeti Borkiválóság Program, elsőként a Fehér- és rozéborok országkóstolóját hirdetik meg, amire május 2-ig lehet jelentkezni - jelentette be Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter sajtótájékoztatón szerdán, Budapesten.

Magyarországnak komoly történelmi értékekkel rendelkező borválasztéka van, a három éve elindult program mára a szakma által elismert eseménnyé nőtte ki magát. Az országos borszakértő bizottság a fehérborok után a vörösborokkal, majd a pezsgőkkel és az aszúborokkal folytatja az ország borainak bírálatát - mondta a miniszter.

Fotó: Pelsőczy Csaba/FM

Emlékeztetett: a szőlő- és borágazat rendkívül jó évet zárt tavaly, az előzetes adatok szerint a kibocsátása 40 százalékkal, 73 milliárd forintra nőtt. A szőlőtermés mennyisége 26 százalékkal, az árak 10 százalékkal emelkedtek, a bortermelés 3 millió hektoliter körül alakult. A 2015-ös szüret mennyiségben és minőségben is a korábbi éveknél kedvezőbb, ezért bizakodásra ad okot az idei és a következő évekre is - összegezte.

Fazekas Sándor jelezte: Magyarország újra nettó borexportőr, 65 ezer hektárnyi szőlőterület biztosítja, hogy a bel- és külpiacokon egyaránt eredményes legyen, így az importborok behozatala, fogyasztása is visszaesett. A borágazat eredményességéhez elengedhetetlennek nevezte a közösségi bormarketinget, ezt a szerepet 2013-óta a Nemzeti Borkiválóság Program tölti be.

Bemutatták a Vince Awards 2016 díjat (Fotó: Pelsőczy Csaba/FM)

Légli Ottó, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) elnöke nagy értéknek nevezte a programot, amiben örömmel vesznek részt a borászok.

Horkay András, az Országos Borszakértő Bizottság elnöke elmondta: a tavalyi 500-600 tételnél több fehérbort várnak az idei országos próbára, a nevezési feltételek változatlanok. A kóstolás május végén lesz, a borszakértők bizottságokban bírálják el a borokat, majd az eredmények feldolgozása után júniusban hirdetnek eredményt - ismertette az elnök.

Az eseményen bemutatták a VinCE Awards 2016 versenyen nyert díjat is, amelyet a Nemzeti Borkiválóság Programnak ítélt a szakma A legjobb bormarketing kampány kategóriában.