Az Állami Számvevőszék által vizsgált 2009 januárjától 2014 júniusáig terjedő időszakban nem a Földművelésügyi Minisztérium (FM) volt a tulajdonosi joggyakorló. Az állami erdészeti társaságok az erdőtörvényben foglaltakból következően a fenntartható erdő érdekében gyarapítják az erdővagyont, teljesítik a közjóléti feladataikat, több ezer, az alvállalkozói körbe bevont kisvállalkozókkal együtt több tízezer munkahelyet tartanak fenn, hozzájárulnak a vidék fejlődéséhez, a regionális törekvésekhez.

Az erdészeti társaságok részt vállalnak a közjóléti feladatok ellátásában, a társadalom számára a „nyitott erdő” megvalósításában a szociális tűzifa programban és a rezsicsökkentésben. Az állami erdészeti társaságok nyereségesen gazdálkodnak. Az FM folyamatosan végzi az állami erdészeti társaságok gazdálkodásának felügyeletét is, jogköréből adódóan szakmai iránymutatásokat, szabályzatokat, utasításokat ad ki, feladatokat szab számukra.

Az FM az átvétel után aktualizálta a társaságok működési kereteit biztosító Alapszabályokat, megválasztották a felügyelőbizottságokat, szükség esetén vezetőcserét hajtott végre. 2015-ben új felügyelőbizottsági ügyrendeket, javadalmazási szabályzatokat fogadtak el a társaságoknál.

Az erdészeti társaságok a jóváhagyás alatt álló 2016-2018. évi stratégiai terveikben - a tulajdonosi elvárásnak megfelelően - a fenntartható gazdálkodás szem előtt tartásával, valamint pozitív üzemi és adózott eredmény elérésével számolnak. A gazdálkodás felügyelete a kontrolling jelentéseken, rendszeres adatbekéréseken keresztül is megvalósul.

Az FM szerint érthetetlen, hogy az előzetes egyeztetés ellenére az erdőgazdaságok vezetői nem vehettek részt a sajtótájékoztatón, hanem csak a médiából értesülhettek az ÁSZ vizsgálat eredményeiről.