Várhatóan kiváló lesz a görögdinnyetermés - és ez érvényes a mennyiségre és a minőségre is, hiszen az időjárás kedvezett ennek a növénynek – emelte ki Czerván György agrárgazdaságért felelős államtitkár, a Nyár, dinnye, szeletem elnevezésű fogyasztásösztönző kampányrendezvényen.
A Földművelésügyi Minisztériumnak az Agrármarketing Centrummal és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával közösen megszervezett eseményén Czerván György elmondta: idehaza ötezer hektáron termesztünk görögdinnyét, a vásárlók pedig öt fő termőkörzet gyümölcsei közül választhatnak. Ezek közül a békési és a szabolcsi termőterület a legnagyobb, ezeket követi a hevesi, a jászsági és a baranyai. Országosan mintegy 200 ezer tonna termés várható, ennek 40 százaléka exportra kerül. Idehaza már kapható a magyar görögdinnye, a külföldi szállítmányok néhány nap múlva indulnak el, elsősorban Németország, Lengyelország, Csehország és a balti államok felé. A hazai fogyasztás átlagosan 13-15 kg/fő évente. A termelők fajta- és technológiai váltással alkalmazkodnak a változóban lévő fogyasztói igényekhez, hiszen egyre csökken a nagy méretű (8-10kg) dinnye iránti kereslet, és egyre több fogy a kisebb (4-6kg) gyümölcsökből.
Sárgadinnye várhatóan 600 hektáron érik majd az országban. A két fő termőkörzete Bács-Kiskun és Békés megye. Az innen remélt 18 ezer tonnányi termés csaknem egésze – hasonlóan a korábbi évekhez - itthon talál majd vevőre.
A kormány támogatásokkal is segíti a termelőket. A gazdák immáron harmadik éve a területalapú támogatás mellett (70 ezer Ft/Ha), termeléshez kötött támogatást is (86 ezer Ft/Ha) kapnak. Emellett vihar, jég és más elemi károk esetén is a gazdák mögött áll a kormányzat.
Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke a rendezvényen elmondta, igen jó dinnyeszezonnak nézünk elébe. Ez részben annak köszönhető, hogy a termelők egy, a korábbinál intenzívebb termeléstechnológiára váltottak, amely ugyan megnöveli a termelés költségeit, ám jobban reagál a piaci igényekre. Az elnök hozzátette: a kamara fórumot kíván teremteni az ágazat szereplőinek a korábban tapasztalt piaci anomáliák elkerülésére, de ha ilyen történne, a gazdák számíthatnak a kamarára.
Daróczi László az Agrármarketing Centrum ügyvezetője kiemelte: szervezetük célja a kampányban az, hogy híre menjen a kiváló minőségű magyar dinnyének. Ezt áruházi akciókkal és kóstoltatással szeretnék segíteni. Előbbiben hét kiskereskedelmi lánc partnerségére számítanak, utóbbiban a Bátor tábor és az Erzsébet tábor kínálta lehetőségeket szeretnék kiaknázni. A mai nappal indult és augusztus 20-ig tartó kampány ott lesz kiemelt sporteseményeken, így a vizes sportok világbajnokságán is.