A Földművelésügyi Minisztérium tájékoztatja az érintett szervezeteket, hogy az őstermelői igazolványt kérelmező ügyfelek őstermelői státusza az ideiglenes igazolvány kiállításával kezdődik, ami ugyanúgy igazolja, hogy a gazdálkodó őstermelői tevékenységet folytat, és jogosult a személyi jövedelemadóról szóló törvény mezőgazdasági őstermelőkre vonatkozó rendelkezései szerinti adózásra, mint a 60 napon belül elkészülő végleges kártyás igazolvány.
A tavaly decemberben elfogadott új mezőgazdasági őstermelői igazolványról szóló 436/2015. (XII.28.) Korm. rendelet bevezette az ideiglenes igazolvány fogalmát, amelyet egyes szervezetek nem értelmeztek helyesen. Ráadásul 2016. július 22-én hatályba lépett – az egyes adótörvények módosításával összefüggő – legutóbbi rendeletmódosítás, ami az ideiglenes igazolványok hatályát meghosszabbította. A Korm. rendelet július 22-én életbelépett változása szerint az ideiglenes igazolványok csak egy átmeneti – 2016. szeptember 30-ig tartó – időszakban hatályosak.
A Korm. rendelet értelmében az őstermelői igazolványt kiállító falugazdászok először – a kártyás igazolvány elkészüléséig – egy ideiglenes igazolványt állítanak ki, amely nem az őstermelői státusz ideiglenességéről, hanem csak az azt igazoló dokumentum ideiglenességéről szól, amit a rendelet eredetileg 60 napban korlátozott. Ez idő alatt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elkészítteti és kézbesíti a kártyás őstermelői igazolványokat.
Időközben az ideiglenes igazolványok hatálya további két hónappal meghosszabbításra került. Ezért azok az őstermelők, akik az ideiglenes igazolványaikat úgy kapták meg, hogy annak hatálya legfeljebb 2016. július 31-ig szólt, a Korm. rendelet értelmében azt automatikusan 2016. szeptember 30-ának kell tekinteni.