Meghozta a várt eredményt a sertés tőkehús áfájának csökkentése, az első két hónap tapasztalatai szerint mérséklődött a sertéshús ára, nőtt a fogyasztás, és fehéredett az ágazat - hangsúlyozta Feldman Zsolt, a Földművelésügyi Minisztérium agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára szerdán Budapesten, a Magyar Húsiparosok Szövetsége (Hússzövetség) sajtótájékoztatóján.

Ismertetése szerint a 27 százalékról 5 százalékra mérsékelt áfa hatására már februárban 17,5 százalékkal csökkent a sertés tőkehús fogyasztói ára 2015 februárjához képest. A fogyasztó érzékeli az intézkedés előnyeit, a fogyasztás idén januárban intenzívebben növekedett a korábbi hónapokhoz viszonyítva - mutatott rá Feldman Zsolt, megjegyezve: a bővülés februárban is megmaradt, bár dinamikája mérséklődött.

Fotó: Francz Ilona/FM

Feldman Zsolt emlékeztetett arra, hogy első lépéseként 2014. januártól az élő- és félsertések áfája mérséklődött, és már ez is komoly eredményeket hozott az ágazat számára: 2015. októberig 17,1 százalékkal nőtt a vágósertések darabszáma, súlyban számolva 18,3 százalékos emelkedés történt. Kedvezően hatott a termékpályára a 2015. január elsejétől bevezetett áfa-csökkentés a szarvasmarha, a juh és a kecske köztes termékeinél is - tette hozzá.

Feldman Zsolt kiemelte: a sertés tőkehús áfa-csökkentésének hatását monitorozzák, elemzik, a tapasztalatok pedig az alapját jelenthetik majd egy olyan javaslatnak, amely továbblépést eredményezhet más területen is.

Éder Tamás, a Hússzövetség társadalmi elnöke elmondta, az ágazat fehéredését mutatja, hogy nagyobb mértékben növekedett a sertésvágások száma, mint az ágazat teljesítménye. Rámutatott arra, hogy versenyképesség miatt szükséges a fejlesztés a hazai húsfeldolgozóknál, mert ennek elmaradása az húsüzemek auditálását akadályozhatja.

Az elnök elmondta, húsvétra csak olyan helyen érdemes húsárut vásárolni, amely iránt megvan a bizalom, a kétes eredetű termékek nagyobb kockázattal járnak, a füstölt áruknál pedig az ár a termék minőségét is mutatja.

Fotó: Francz Ilona/FM

Mostisch Martina, a Hússzövetség ügyvezető titkára az MTI-nek elmondta, hogy a szövetség becslése szerint az évi sonkafogyasztás 25-30 százaléka a húsvéti ünnepekhez kötődik, ekkor 6 ezer tonna füstölt áru értékesítnek.