Európa-szerte egyedülálló az a jelnyelvi tolmácsszolgáltatási rendszer, amely a júniusban megkötött finanszírozási szerződések jóvoltából jön létre - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára kedden sajtótájékoztatón, Budapesten.

Czibere Károly közölte: az Emmi áprilisban írt ki pályázatot térítésmentes jelnyelvi tolmácsszolgáltatások biztosítására.

A pályázat elbírálása után 22 nyertessel kötöttek három évre szóló finanszírozási szerződést, ezzel kiszámítható, fenntartható és tervezhető rendszert biztosítanak, amely egyedülálló Európában a szabályozási környezet és a finanszírozás biztonsága tekintetében - tette hozzá.

A pályázati kiírás szerint a program 19 megyei és 3 fővárosi, összesen 22 jelnyelvi tolmácsszolgálat támogatását teszi lehetővé Magyarországon a 2015. június 1-jétől 2018. március 31-ig terjedő időszakban. A nyertes szolgálatok listája elérhető a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közhasznú Nonprofit Kft. honlapján, a www.fszk.hu oldalon.

Czibere Károly elmondta: a tolmácsszolgálatok abban segítenek, hogy a különböző szociális és közszolgáltatások igénybevételekor a siketek és nagyothallók előtt álló kommunikációs nehézségeket le lehessen győzni.

A kormány elkötelezett abban, hogy ezen fogyatékossággal élőknek minden támogatást megadjon ahhoz, hogy a hozzáférési esélyeik meglegyenek és ne okozzon számukra problémát a kommunikáció - fűzte hozzá az államtitkár.

Kiemelte, a kormány elkötelezett a finanszírozás folyamatos gyarapítása mellett is: míg 2010-ben 200 millió forintot fordítottak erre, az idén már 390 milliót szánnak rá.

Az államtitkár a további fejlesztési lehetőségekről szólva hangsúlyozta a "kontaktszolgálatok" szerepét, amelyek az érintettek számára ingyenes videotolmácsolást biztosítanak jelnyelvi tolmácsok közreműködésével. A szolgáltatás előnye, hogy a jelnyelvi tolmács személyes jelenlétére nincs szükség, tableten vagy okostelefonon keresztül lehetséges a kommunikáció.

A hagyományos jelnyelvi szolgálatok évente 2-3 ezer embernek tudnak segíteni, ez a szám azonban megtöbbszörözhető lenne a kontaktszolgálatok fejlesztésével - jelezte Czibere Károly.