A hátrányos helyzetű gyerekek iskolai felzárkózását segítő tanodák kormányzati támogatása befektetés, hiszen azok nemcsak közösségi szerepet töltenek be, de gazdasági érdek is fűződik a működésükhöz - közölte az Ember Erőforrások Minisztériumának társadalmi felzárkózásért felelős helyettes államtitkára.
Langerné Victor Katalin a tanodahálózat második országos rendezvényén azt mondta, a céljuk az, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek a bennük lévő értékek, lehetőségek alapján boldogulást találjanak az életben, függetlenül attól, hol születtek az országban. A tanoda olyan kezdeményezés, amely képes csökkenteni, de akár eltörölni is a például lakóhelyből fakadó társadalmi különbségeket - hangsúlyozta.
Hozzátette: a közösségek érdeke, hogy a gyerekek jól tanuljanak és később sikeres, elégedett felnőttek legyenek. A tanoda azonban nemcsak közösségi szerepet tölt be: az egy befektetés, gazdasági érdek is fűződik hozzá, mert a jól tanuló gyerek felnőttként munkát találhat, és nem lesz rászorulva semmilyen külső segítségre - fogalmazott.
A helyettes államtitkár szintén nagyon fontosnak nevezte, hogy a gyerekeknek délután, a tanodában töltött idő alatt nemcsak a tanulásban segítenek, hanem a szabadidő értékes eltöltésében is.
Langerné Victor Katalin emlékeztetett arra, hogy már 15 éve működnek az országban tanodák, az utóbbi években kormányzati támogatással. A tanodák igazolták, hogy "az egyes gyerekekbe fektetett erő, idő és pénz megtérül", így a 2012-es támogatás óta háromszorosára bővült a hálózat, 60-ról 178-ra nőtt a tanodák száma. Ez azt jelenti, hogy talán már nincs is olyan országrész, ahol nincs tanoda - fűzte hozzá.
A helyettes államtitkár Európa egyik legkiterjedtebb, szakmai alapokon nyugvó társadalmi felzárkóztatási programjának nevezve a Tanoda programot, kiemelte: bár a tanodáknak egyértelmű szakmai elvárásoknak kell megfelelniük, azokat a helyi igényekhez igazodva lehet megszervezni. Az Emmi október 2-án közölte, hogy október végétől december 31-éig ötmilliárd forintra pályázhatnak a hátrányos helyzetű, illetve roma gyerekek tanulását, integrációját és szocializációját segítő tanodák. Tájékoztatásuk szerint eddig 3-4 ezer gyerek járt tanodába, számuk azonban a pályázatnak köszönhetően akár 6 ezerre is nőhet.
A tanodahálózat a Türr István Képző és Kutató Intézet, az Emmi felnőttképzési és módszertani háttérintézetének Eötvös József-programján belül jött létre.