A kormány elkötelezett a fogyatékossággal élő emberek önálló életvitelét, autonómiáját segítő szolgáltatások támogatásában – mondta az Emberi Erőforrások Minisztériuma szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára egy szerdai budapesti szakmai konferencián. A rendezvényen ismertették a 70 ezer magyar siket és nagyothalló számára egy éve elindított videó alapú távjeltolmács-szolgáltatás tesztidőszakának eredményeit.
Czibere Károly arról beszélt, minden olyan fejlesztést üdvözölnek, ami ahhoz járulhat hozzá, hogy a látás-, vagy hallássérültek, a mozgáskorlátozottak könnyebben hozzá tudjanak férni a közszolgáltatásokhoz.
Az államtitkár történelmi lépésnek nevezte a siket és nagyothalló emberek számára könnyű kommunikációt biztosító Kontakt Tolmácsszolgáltatást, melyet a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (Sinosz) indított útjára tavaly márciusban.
Az 526,5 millió forintos uniós támogatással elindított szolgáltatás lényege, hogy - egy mobilinternetezésre alkalmas tablet segítségével - az érintettek számára ingyenes videotolmácsolást biztosítanak jelnyelvi tolmácsok közreműködésével gyakorlatilag bárhol és bármikor, akár hivatali ügyintézésnél, akár vásárlásnál vagy a mindennapi élet bármely területén.
A szolgáltatás előnye, hogy a jelnyelvi tolmács személyes jelenlétére nincs szükség; a tableten keresztül akár jelnyelven, akár hangzó nyelven vagy írásban is tudnak kommunikálni. Egy ügyintézésnél például így hárman vannak „jelen”: az ügyintéző és az ügyfél személyesen, míg a tolmácsolást végző diszpécser távolról, a tablet képernyőjén keresztül kommunikálva mindkettejükkel.
A jeltolmácsolást végző diszpécserek közreműködését kérhetik a hallássérültek például az orvosnál, de akár ahhoz is, hogy időpontot kérjenek fodrászhoz, ételt rendeljenek vagy az autószerelővel egyeztessenek.
A távjeltolmácsolást szerte az országban összesen csaknem harminc diszpécser végzi, egy időben hárman-öten. Kétórás váltásokban átlagosan 15-20 hívást fogadnak, a legtöbben konkrét ügyintézés lebonyolításához kérnek közreműködést.
Kósa Ádám, a Sinosz elnöke, EP-képviselő az Új Széchenyi Terv keretében tavaly márciusban elindított projekt szerdai zárókonferenciáján azt közölte, regisztrált ügyfélszámuk mostanra 1150-re nőtt, a szolgáltatást leginkább a 39-58 közötti korosztály használja, és diszpécsereik havonta átlagosan 4 ezer tolmácsolt hívást bonyolítanak.
Tájékoztatása szerint a tesztidőszakra 1250 tabletet kaptak kölcsön, ezeket azok a jelentkező Sinosz-tagok használhatják, akiknek nincs erre alkalmas eszköze vagy okostelefonja.
Kósa Ádám arra is felhívta a figyelmet, hogy a tabletekkel a siketek korlátozás nélkül egymást is hívni tudják személyes videobeszélgetésekre.