A jövő évtől több ponton szigorodnak az iskolai buszos kirándulásokra vonatkozó szabályok - jelentette be Palkovics László oktatásért felelős államtitkár szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) államtitkára kifejtette, 2018-tól miniszteri rendelet írja majd elő, hogy a külföldre tartó iskolai autóbuszos kirándulásokon a járművezetők este 11 és másnap hajnali 4 óra között nem vezethetnek, és ezt a pihenőidejüket is a buszt elhagyva kell eltölteniük.

Fotó: Árvai Károly/kormany.hu

Kiemelte, az új előírások értelmében 13 évesnél idősebb busszal nem lehet majd iskolai kirándulást bonyolítani, továbbá minden oktatási intézmény csak olyan szolgáltatóval köthet szerződést, amely garantálja, hogy járművezetője nem szenved a közlekedést veszélyeztető alvászavarban.

Palkovics László hangsúlyozta, az iskolai kirándulásokra vonatkozó szabályok szigorításától függetlenül a hatályos jogszabályok garantálják az autóbuszos közlekedés biztonságát, amely most is a legbiztonságosabb közlekedési forma.

Emlékezetett, az iskolai buszokra a januári, 17 halálos áldozatot követelő veronai buszbalesetre válaszolva jönnek létre most szigorúbb szabályok, az Egyesült Államokban közlekedő iskolabuszok mintájához hasonlóan.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára a sajtótájékoztatón bemutatta szervezetük új autóbuszos közlekedésbiztonsági kézikönyvét, amelyet a napokban az iskolákba is eljuttatnak. Az Emmi ajánlásával és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság támogatásával megjelent kötet címe "Az autóbuszos utazás tízparancsolata".

Fotó: Árvai Károly/kormany.hu

A kézikönyv célja, hogy szakmailag, de közérthető módon mutassa be az autóbuszos kirándulások legfontosabb biztonsági szempontjait - mondta Dittel Gábor, aláhúzva, általánosságban nem tartják indokoltnak a buszokra és járművezetőkre vonatkozó szabályok szigorítását.

A NiT Hungary kézikönyve könnyen érthető formában próbálja felhívni a szülők, kirándulást szervezők figyelmét azokra a szempontokra, amelyekre nagy figyelmet kell fordítani.

A kiadvány azt tanácsolja például a kirándulások szervezőinek, hogy minden esetben válasszanak megbízható szolgáltatót, ne spóroljanak a biztonságon, készüljenek pontos utaslisták.

Fotó: Árvai Károly/kormany.hu

Dittel Gábor emellett megjegyezte, a buszvezetőnek mindig a járművet elhagyva kell eltöltenie pihenőidejét, továbbá érdemes a kirándulás részvevőinek fuvarszervezési forgatókönyvet készíteniük, amitől később nem térnek el, így ugyanis kiszámíthatóbbá, biztonságosabbá válik az utazás.

A NiT Hungary készített egy a "A busz nem játszótér" című szórólapot is, amely a kisebbek figyelmét külön felhívja arra, hogy a buszos utazáson ülve, a biztonsági övet bekapcsolva tartva kell maradni, és menet közben nem szabad zavarni a járművezetőt.