Meglepő a Magyar Tudományos Akadémia legfrissebb közleménye, mert az EMMI Oktatásért Felelős Államtitkársága 2017-ben, Csépe Valéria akadémikus asszonnyal egyetértésben, be akarta vonni az MTA-t abba a projektbe, amely a NAT megújítását is célozta, ettől azonban az MTA visszalépett.
Meglepő azért is, mert a Csépe Valéria akadémikus irányításával készült anyagot a rendkívül széles szakmai és társadalmi egyeztetése során az MTA is véleményezte, és több javaslatuk be is került a módosított NAT-ba. Látni kell, hogy míg a módosított NAT-ot csupán néhány, kevés taggal rendelkező balliberális szervezet bírálja, addig a megújított alaptantervet nagyságrenddel nagyobb szervezetek és a közvélemény legnagyobb része támogatja.
A NAT vállaltan hazafias, gyermekközpontú, tanárbarát és 21. századi. Az a cél, hogy a magyar diákok az iskolában megismerjék a nemzeti kultúrájukat, jobban értsék a történelmi és természettudományi összefüggéseket, eredményesebben tanuljanak nyelveket, az iskolában életképes tudást szerezzenek.