A kormány együtt kívánja megtalálni a megoldást a köznevelés legfontosabb problémáira a köznevelési rendszerben érdekelt testületekkel, szakmai és érdekvédelmi szervezetekkel, beleértve a Pedagógusok Szakszervezetét (PSZ), a diákok és a szülők képviselőit, kamarákat, fenntartókat és a tudomány képviselőit – ezért is hozta létre a Köznevelési Kerekasztalt.
A köznevelés valóban létező problémáiról való érdemi tárgyalásra elsősorban tehát a mindenki számára nyitott Köznevelési Kerekasztal keretei a legalkalmasabbak, de ezzel párhuzamosan folyamatosak a tárgyalások a pedagógusok szakszervezeteivel is. Meggyőződésünk, hogy a problémák megoldására a párbeszéd jelenti a leghatékonyabb megoldást.
A szakszervezetek hozzáállása ellenére (miszerint nem vesznek részt a Köznevelési Kerekasztal munkájában) az EMMI a PSZ 25 pontos követelésének csaknem mindegyikében konkrét megoldási javaslatokat dolgozott ki és a szükséges jogszabályi módosításokat is előkészítette.
A Pedagógusok Szakszervezete szerint az önkormányzatokat váratlanul érte az általuk működtetett iskolák állami átvétele. A szakszervezettel ellentétben a különböző önkormányzati szövetségek képviseltették magukat a kerekasztalon, ahol konszenzus volt abban a tekintetben, hogy át kell alakítani az állami intézményfenntartói rendszert, és konszenzus volt abban is, hogy a vegyes rendszer nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az állami fenntartás új struktúrájára vonatkozó, a Köznevelési Kerekasztal fenntartói munkacsoportja és az állami fenntartó központ által közösen kidolgozott és a tárgyalások során az EMMI által részletesen ismertetett javaslat minden feltételt kielégít, amely megfogalmazódott a különböző szervezetek részéről az elmúlt időszakban.
A Köznevelési Kerekasztal többek között megvizsgálta annak a lehetőségét is, miként lehetséges a pedagógusok szakmai önállóságának növelése, illetve a tanulói óraterhelés csökkentése úgy, hogy annak hatásai már a 2016/2017-es tanév során érezhetőek legyenek. A tartalomfejlesztési munkacsoport és Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet közös javaslatai alapján az új Nemzeti alaptanterv 2018. szeptember 1-jei bevezetését megelőzően is szélesebb mozgástere lesz az iskoláknak, a megtanítandó tananyag meghatározásában feldolgozásában
Érthetetlen, miért emleget „átverést” a Pedagógus Szakszervezet, miután sokszori meghívás ellenére nem kívánnak részt venni a Köznevelési Kerekasztal és munkacsoportjai munkájában, a kormány képviselője által javasolt megállapodás-tervezetet pedig nem írták alá.
A szakszervezetek hozzáállása ellenére az EMMI a 25 pont csaknem mindegyikében konkrét megoldási javaslatokat dolgozott ki és a szükséges jogszabályi módosításokat előkészítette. A kerekasztal-tárgyalások mellett tovább folytatódnak az egyeztetések a reprezentatív pedagógus szakszervezetekkel, hiszen mindenkinek fontos a munkabéke és köznevelési intézmények zavartalan működése, a köznevelési rendszer méltányosságának és eredményességének javítása a gyermekek érdekében.