A Független Diákparlament nevében Bárkay Gergely 2017. január 15-én a szakmai érettségi követelmények kapcsán kéréssel fordult az Oktatási Államtitkársághoz, melyre 2017. február 6-án Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára írásban megküldte részletes válaszát.
Az Oktatási Államtitkárság ezért értetlenül fogadta az ellenzék által támogatott Tanítanék Mozgalom rendezvényein is rendszeresen felszólaló, a Pukli István vezette Teleki Blanka Gimnáziumban megalakult Független Diákparlament további levelét, melyben a február 9-re tervezett politikai indíttatású demonstrációjukról tájékoztat.
Míg ezek a mozgalmak tüntetnek, a kormány cselekszik, az oktatásért felelős tárcának pedig különösen fontos a diákokkal való közös együttműködés. A párbeszéd és a közös gondolkodás példája, hogy Palkovics László részvételével rendezte meg az Országos Diákparlament február elejei ülését, ahol 52 pontban fogalmazták meg javaslataikat a diákok, melyben többek között kitértek az érettségi követelmények rendszerére is.
A Nemzeti Köznevelésről szóló törvény 2011-ben elfogadott változatában már szerepelt, hogy az akkor még szakközépiskolában, ma már szakgimnáziumban az ötödik érettségi vizsgatárgy a szakgimnázium ágazatának megfelelő szakmai vizsgatárgy. Tehát az ötödik érettségi vizsgatárgy választhatóságának megszűnése a szakgimnáziumokban (szakközépiskolákban) már 2011 óta ismert, így a kormány megfelelő időt biztosított a változások megismeréséhez. Az intézkedés célja, hogy megfelelő és versenyképes tudással lépjenek be a munka világába a szakgimnáziumok (szakközépiskolák) tanulói, továbbá a Köznevelési Kerekasztal javaslatára a szakmai érettségi vizsga már nem csak emelt, hanem középszinten is letehető, ami lényeges könnyítést jelent az addig érvényben lévő szabályozáshoz képest.
Nem csak a diákokkal, a pedagógusokkal és szakmai szervezetekkel is állandó a párbeszéd: egy éve működik a Köznevelési Kerekasztal, amely már számos eredményt ért el az iskolák működésének, a gyermekek és a pedagógusok terheinek csökkentése ügyében, az ott zajló közös munka eredményesebb minden más eszköznél, nincs olyan probléma, amiről ott ne lehetne őszintén és érdemben tárgyalni. A politikai akciók szervezése nem szolgálja az érdemi munkát az oktatásban.
Közleményünk mellékleteként közzétesszük a Független Diákparlament számára fogalmazott államtitkári válaszlevelet.