Az egész nemzetnek szüksége van jó és jobb iskolákra - mondta Balog Zoltán az emberi erőforrások minisztere az V. nemzeti tanévnyitón vasárnap a fővárosban.
A tárca vezetője a XI. kerületi Ádám Jenő Általános Iskolában rendezett ünnepségen kiemelte: minden új gyermek, minden első osztályos megjelenése az iskolákban egy újabb esélyt jelent a szülőknek, tanároknak, a köznevelést és az egész országot irányítóknak. Hangsúlyozta: ha jól végzik a munkájukat, akkor jobb, erősebb, derűsebb és bátrabb lesz "a mi magyar világunk is". Mindenkinek ünnep ez a nap, akinek köze van az iskolához, a tanításhoz és a tanuláshoz.
Esélyt ad arra, hogy a felnőttek, a többi diák, a szülők és az oktatás irányítói is jobban végezzék feladatukat a mostani iskolaévben - mutatott rá. "Magasan, az ünnep magaslatán kezdünk" - fogalmazott a miniszter, aki szerint ilyenkor talán elvárható, hogy az egész ország figyelme egy kicsit az iskolára irányuljon. Kiemelte: az iskolakezdés közügy, a diákok sorsa és teljesítménye határozza meg, hogy milyen lesz Magyarország húsz-harminc év múlva.
Balog Zoltán reményének adott hangot, hogy ma a szülők is talán jobban látják, mit akar a kormány a családokkal szövetségben a gyermekekkel kezdeni, mi a lényege az új Nat-nak, amely megjelenik az új tankönyvekben, illetve a délutáni foglalkozásoknak. Kitért arra is: talán a pedagógusok is egyre derűsebbek lesznek, bérük - bíznak benne - érzékelhetően több.
A jövőt a pedagógusok alakítják, ennél magasabb hivatás nincs - jelentette ki. Az egész nemzetnek szüksége van jó és jobb iskolákra – hangsúlyozta a tárcavezető, aki az óvoda és bölcsőde megerősítését külön is kiemelte, majd hozzátette: az a dolguk, hogy mindenkit tudása és képessége szerinti végzettséghez juttassanak. A legfontosabb ugyanakkor a bizalom, e nélkül sikeres vállalkozás nincs. Honnan lenne sikeres iskola? - tette fel a kérdést.
A gyermekeket arra kell nevelni, hogy bízzanak - idézte Ranschburg Jenő pszichológus-tanárt, hozzátéve: a kölcsönös bizalom minden emberi kapcsolat alapja. Az iskolát nem egyszerűen szolgáltatásnak kell tekinteni, hanem a nevelés közös feladatának a családokkal szövetségben. Az össztársadalmi bizalom megszületésében és újjáépítésében az iskola fontos szereplő lehet - hangsúlyozta, és hozzátette: hiszi, hogy a kormány, az iskolák, a családok még közelebb kerülnek egymáshoz, és még tovább szilárdul a köztük lévő bizalom.
Ha valódi értékek szerint nevelik a gyermekeket, akkor az iskola valóban nagy lehetőség lehet, hogy erősítsék a társadalom, a nemzeti közösség összetartó erejét. Legalább ilyen fontos a komoly tudás átadása, és az új tankönyvek, a digitális tartalmak ezt a célt szolgálják - mondta a miniszter. Kitért arra is: ma az általános iskolában a gyermekek kétharmada, mintegy 500 ezer diák kapja ingyen a tankönyveket. Bíznak benne, hogy a tartalmon is látják azokat a változásokat, amelyeket a magyar iskola átalakulása jelent. Fontos, hogy soha ne felejtsék el, mindez a diákokért, a gyermekekért történik - emelte ki Balog Zoltán, aki azt kívánta, építkezzenek a jó tankönyvekből, emelkedő fizetésekből.
Reményét fejezte ki, hogy lesz olyan tanév, amikor a gyermekek növekvő létszámáról is be tudnak számolni. Legyen több a bizalomból, az emberi erőforrásból, és bár nem egyeztetett az államtitkárral, de "legyen úgy több szünidő", amelyben valóban lehetőség van az idő hasznos eltöltésére - mondta a miniszter, és ünnepélyesen megnyitotta a 2014/2015-ös tanévet.
Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár rámutatott: nehéz, dolgos éveken vannak túl, egy bonyolult fenntartói rendszerű iskolai rendszert örököltek, amelynek megújítása jelentős feladatokat ró mindenkire. Sok nehézség állt előttük, sok kérdést kellett jól vagy még jobban megválaszolni és sok konfliktust kellett a gyermekek érdekében feloldani - sorolta, megjegyezve, hogy mára túljutottak az iskolarendszer átalakításán, és a gyermekek egyenlő esélyekkel vághatnak neki az életnek.
A cél az volt, hogy minden gyermek a lehető legtöbb tudást szerezhesse meg - mondta az államtitkár, hozzátéve: a tanítók és tanárok biztos életpályát láthatnak maguk előtt, és a megbecsülésük a fizetésükben is évről évre emelkedően megmutatkozik. Az iskolaszerkezet és pedagógus-életpálya biztonságának megteremtése után most az oktatás tartalmának megújítása is előttük áll, olyan oktatási-nevelési anyagok kidolgozása, amelyek felvértezik a gyermekeket azzal a tudással és képességgel, amelyek birtokában bátran felvehetik a versenyt Európa bármely fiataljával. Ennek megteremtése nemcsak esély és lehetőség, hanem kötelesség is - hangsúlyozta. Hoffmann Tamás (Fidesz-KDNP), Újbuda polgármestere azt mondta: nagy megtiszteltetés, hogy a kerületben rendezik a tanévnyitót.
Utalt arra, hogy negyven általános és középiskolája van a kerületnek, és rámutatott: az intézmények hírnevét kiváló és felkészült pedagógusok alapozták meg és tartják fenn. A kormány által nyújtott támogatásokra építve a kerület is igyekszik segíteni a diákokat és a családokat, szeptember 1-én mintegy négyezer alsó tagozatos gyermek veheti át iskolakezdési csomagját, számos iskola udvara, sportpályája megújult - jelezte. Az ünnepség végén a miniszter és az államtitkár az oktatás érdekében végzett kiemelkedő tevékenység elismeréseként Trefort Ágoston-díjakat adott át:
Bali Judit, a Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium könyvtárosa részére,
Borosán Beáta, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért Felelős Helyettes Államtitkárságának osztályvezetője részére,
Kőrösiné Dr. Merkl Hilda, a Prohászka Ottokár Gimnázium nyugalmazott igazgatója, az ELTE adjunktusa részére,
Rajnai Gáborné, a Budapest, VII. kerületi Madách Imre Gimnázium iskolatitkára részére és
Nagy Péter, a Kispesti Polgármesteri Hivatal humánszolgáltatási igazgatója részére.