A fenntartható fejlődésre való nevelésben érintett ágazatok hatékony együttműködésének egyik eszköze lehet egy olyan minisztériumi struktúra, amely túllép a hagyományos szektorokon és egységbe foglalva kezel területeket, melyek korábban külön álltak.

Ilyen Magyarországon az Emberi Erőforrások Minisztériuma, amely az oktatáson kívül – mások mellett – az egészségügy, a sport és a kultúra területéért is felelős – mondta el felszólalásában Palkovics László, az EMMI felsőoktatásért felelős államtitkára a Japánban, Nagojában az UNESCO által megrendezett Fenntartható Fejlődésre Nevelés Világkonferenciáján. Az esemény kiemelt hangsúlyosságát mutatja, hogy azon mintegy 100 ország oktatási minisztere és államtitkára vett reszt.

A magyar államtitkár felszólalásában hangsúlyozta: ma már senki sem kérdőjelezi meg, hogy az oktatás egyik fontos célja a Fenntarthatóságra Nevelés (FN) az élethosszig tartó tanulással és a mindenki számára elérhető alapfokú oktatással együtt. Mint mondta, azokban az országokban történtek a legmélyrehatóbb változások az elmúlt években, amelyekben felismerték, hogy a fenntarthatóságra nevelés nem egy új témakör az oktatáson belül, hanem egy átfogó célrendszer, mely keretet ad az oktatás minden szintje és formája számára.

Palkovics László kifejtette, hogy az oktatáson belüli szinergiák megteremtéséhez Magyarország igyekszik kihasználni az állam rendelkezésére álló eszköztár minden elemét. 2010 óta a nemzeti köznevelési törvény szerint a közoktatásért és a környezetvédelemért felelős miniszterek feladata a FN programok támogatása, amelyek a köznevelés szabályozó rendszerének minden szintjen jelen vannak. Így a fenntarthatóságra nevelés megjelenik a központi kerettantervekben az oktatás átfogó nevelési céljaként, az egyes iskolafokozatok és típusok kerettanterveiben a műveltségtartalom és az elsajátítandó kompetenciák fontos elemeként, és az iskolák helyi pedagógiai programjainak kötelező tartalmi elemeként is.

Az államtitkár felszólalt a világkonferencia kísérőrendezvényén, a Regional Environmental Center for Central and Eastern Europe (REC) által szervezett, Partnerség, mint a fenntarthatóságra nevelés sikeres megvalósításának előfeltétele című eseményen is. A REC 1990 óta működik, 17 országban működtet irodahálózatot, központja Szentendrén van.

A nagojai rendezvény alkalmat adott arra is, hogy az államtitkár megbeszéléseket folytasson külföldi – így görög, japán, ghánai – kollégáival a Stipendium Hungaricum ösztöndíjprogram kapcsán, melynek keretében a magyar állam biztosít ösztöndíjat külföldi diákok számára Magyarországon folytatandó felsőfokú tanulmányaikhoz.