Második felsőoktatási online fogadóóra, 2015. július 9.
Tisztelt Államtitkár Úr! Rétvári Bence minapi közlése szerint jövőre 5,3 milliárd forintot tud a felsőoktatási PPP-szerződések kiváltására fordítani a kormány. Hány szerződés lehet érintett a kiváltásban? Ha jól tudom, összesen kb. 50 ilyen konstrukció van a felsőoktatásban. Köszönöm
Összesen 54 PPP-konstrukció van, amelyből 50 aktív. Ebből az 50-ből 26 az, amivel foglalkozni kell, mivel ezek vagy a szerződés tartalmát illetően problémásak, vagy az intézményt terhelik nagymértékben, vagy nincs rájuk szükség. A felállított modell szerint az elkövetkező 2 évben évi 18 milliárd forint befektetésével ezek - figyelembe véve a felszabaduló források újbóli befektetését - kiválthatóak. A 2016-os költségvetésben a gyors reagálás miatt fejezeti soron 5,3 milliárd szerepel, ill. a törvény az előirányzatot felülről nyitottá teszi, ilyen módon a tárgyalások előrehaladásának megfelelően a szükséges összeget biztosítja. A felállított finanszírozási modell alapján a teljes projekt költségének NPV-je 30 milliárd forinttal csökken, és a problémás konstrukciók kivezetése folyamatosan történik, amely lényeges teher csökkenést okoz.
Tisztelt Államtitkár Úr! A felsőoktatási törvény friss módosítása lehetőséget ad a közösségi képzési központok létrehozására. Eddig mely intézmények jelezték, hogy szeretnének kihelyezett képzéseket indítani? Hol és mikor jöhetnek létre ezek a közösségi központok? Köszönöm
A kérdést fordított irányból válaszolnám meg: a közösségi formában működő képzést a közösség igénye alapján maga a közösség kezdeményezi és kér fel egyetemeket-főiskolákat a kihelyezett képzés lebonyolítására. Eddig konkrét megkeresés érkezett, és ezekben az ügyekben tárgyalásokat Salgótarjánban, Ózdon, Hatvanban folytattunk, valamint Kisvárdán és Sátoraljaújhelyen folytatjuk a következő héten. Ezeken a tárgyalásokon azonosítjuk a közösség igényeit, ami alapján meghatározható azon intézmények köre, aki az adott területen kihelyezett képzés végrehajtására képes, amely után elkezdődhetek a konkrét tárgyalások. Példaként Salgótarjánban (ahol a projekt a legelőrehaladottabb állapotban van) az Óbudai Egyetem és a Semmelweis Egyetem tervezi képzés indítását, Ózdon pedig a Miskolci Egyetem és a Szent István Egyetemek jöttek szóba.
Tisztelt Palkovics Államtitkár Úr! Most, a felsőoktatási törvény elfogadása után, milyen törvényelőkészítő munka zajlik még nyáron-ősszel az államtitkárságon? Milyen kérdésekben lehet még markáns változás a felsőoktatást érintve (pl. ösztöndíjrendszer, duális képzés, szakok tartalmi modernizációja...)? Mindezekről kivel-kikkel egyeztetnek, meddig? Köszönöm
A törvényalkotás területén további egyeztetések folynak a doktori képzés átalakításáról a DOSZ, az ODT, az MTA, a MAB, az MRK és a HÖOK képviselőivel, továbbá a kutatás-fejlesztés hatékonyabbá tételét szolgáló intézkedéscsomagot állítunk össze az NKFI Hivatallal és az MRK-val. Kormányrendeleti szinten egy több rendeletet pontosító és a törvénymódosításból fakadó változtatásokat átvezető előterjesztést készítünk elő, mely a stratégiában foglalt akciók végrehajtását szolgálja, miniszteri rendelet szintjén pedig zajlik a képzési és kimeneti követelmények átdolgozása.
Tisztelt Államtitkár úr! Az egyeztetés alatt álló intézményi átalakításokról (pl.Gyöngyös-Eger összeolvadás, BCE, NYME) mikorra várható végleges döntés? Előreláthatólag hány egyetemen, főiskolán lesz szerkezeti átalakítás és melyik tanévtől állhat be az új rendszer? Köszönettel
Az intézményi egyeztetések a napokban kezdődnek/kezdődtek el, minden struktúrát illető változtatásra vonatkozó döntést augusztus végéig meg szeretnénk hozni. Az átalakítástól függ, hogy melyik tanévtől fog bevezetésre kerülni. Az egyes projektek "kick-off" megbeszélése után arról részletes tájékoztatást fogunk tartani. A projekt csoportokban az érintett intézmények rektora, kancellárja mellett meghívást fog kapni az intézményi HÖK elnöke és az intézmény gazdasági-társadalmi környezetét képviselő külső szakember is.
Tisztelt Államtitkár Úr! A módosított törvény rendelkezik az alkalmazott tudományok egyeteméről is intézményi kategóriaként. Milyen feltételek mellett lehet egy intézmény alkalmazott tudományegyetem, ez állandó kategória lesz, vagy meghatározott időre szól, ha utóbbi hány évre, és várhatóan hány ilyen intézménytípus lesz, mikortól? Válaszát előre is köszönöm
Az új intézménytípushoz kapcsolódó feltételeket az elfogadott T/4767 számú törvényjavaslat 38. §-a tartalmazza. Ez egy állandó intézménytípus, a feltételek teljesítését követően a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény 1. mellékletének módosításától viselhet ilyen nevet és kerülhet ebbe a kategóriába egy intézmény. Ennek megfelelően ma még nem lehet azt megmondani, hogy hány ilyen intézmény lesz.
Tisztelt Államtitkár Úr! A HÖOK egyik új javaslata, hogy a tanulmányi és szociális ösztöndíjakat emeljék meg. Várható-e, hogy a hallgatói juttatások rendszere esetleg már a 2016 őszén kezdődő tanévtől módosul? Indokoltnak tartja-e a szaktárca is a hallgatói juttatások szempontrendszerének és összegeinek megváltoztatását? Köszönettel
A HÖOK által kidolgozott javaslatot elemezni fogjuk, és ennek megfelelően tudunk véleményt alkotni. Mivel a 2o16-os költségvetés elfogadásra került, ezért egyelőre a bevezetés időpontjáról nem tudok nyilatkozni. Mivel a vonatkozó rendelet 8 év óta lényegesen nem módosult, új rendelet alkotása szükséges.
Tisztelt Államtitkár úr! A módosított felsőoktatási törvény alapján létrejövő új testülettel, a konzisztóriummal összefüggésben többen is az autonómia csorbulásától tartanak, ezzel összefüggő nyilatkozatok jelentek meg. Szeretném a reagálását kérni, illetve milyen garanciális elemek vannak a törvényben ezzel kapcsolatban? Válaszát előre is köszönöm
A törvény rendelkezéseinek megfelelően a Konzisztórium előzetes véleményezési joga az intézmény gazdasági működésére terjed ki, csak ilyen ügyekben nyilvánít véleményt. A végső döntés egyébként ezekben az ügyekben is a Szenátusé, azaz ha a Konzisztórium előzetes egyetértése bármilyen módon az egyetemi autonómia körébe tartozó kérdést érintene, a Szenátus ezt természetesen felülbírálhatja.